A színhasználat titka designerként 2.

színek pszichologiája

A színhasználat titka designerként 2.

Németh Ilka

2021.03.14.

A színeknek kulcsfontosságú szerepe van az életünk legtöbb területén. A lakásunkban lévő színek árulkodnak a világhoz való hozzáállásunkról, befolyásolják hangulatunkat és viselkedésünket. Nincs ez másként a brandek, logók, arculatok színeivel. A megfelelő színhasználat mondhatni egy fontos küszöb, aminek átlépése nélkül a siker sem lehetséges. Ezért fontos, hogy a színek megválasztása stratégiai, és ne érzelmi döntés legyen.

A pirosat, a sárgát, a zöldet és a kéket már az előző cikkből ismerhetjük. Lássuk hát, mit tartogat számunkra a többi főbb ismert szín!

Narancssárga

A narancssárga a leginkább megosztó színek közé tartozik, sok esetben vagy „utálom”, vagy „szeretem” szín. A piros és a citromsárga keveréke, így ezekhez hasonlóan figyelmeztető hatása van. Stimulálja az ideg-és immunrendszert, Aktivitásra sarkall és növeli az étvágyat. Ugyanakkor sugall megbízhatóságot, barátságosságot és melegséget is. Egyes esetekben elősegítheti a szocializációt is, hiszen vidám, optimista és játékos szín, amely egyből felhívja magára a figyelmet.

A narancs a boldogság, lelkesedés színe. Energikus, melegséget áraszt és izgalomba hoz. A változás, és a fiatalosság is kapcsolódik hozzá, sőt, egyes árnyalataihoz köthető a jólét, kifinomultság is. Vizuálisan szűkíti a teret is, így felhasználásával emiatt, és a nagyon kétélű megítélése miatt is érdemes csínján bánni, de a nagyon pontos árnyalatválasztás talán a narancssárgánál a legfontosabb.

Előfordulás területei

  • Élelmiszeripar (különösen friss gyümölcsök és italok)
  • Sport és szórakoztatóipar
  • Divat és kiskereskedelem
  • Marketing és reklám

Felhasználáskor mire kell vigyázni?

A narancssárga túlzott használata túlságosan intenzív lehet, és gyorsan kifáraszthatja a szemet. Érdemes kiegyensúlyozni semlegesebb (fehér, fekete, sötét/világosszürke) színekkel, ugyanis nagyon ritkán működik együtt más színekkel. Nem lehetetlen, de odafigyelést igényel a tervezése.

Konkrét Példák

Híres cégek, akik a narancssárgát használják: Fanta, Nickelodeon, JBL, MasterCard, Etsy, stb… 

Rózsaszín

Az élénk rózsaszín tettre ösztönöz és a piroshoz hasonlóan növelni tudja a vérnyomást, a szívritmust és a pulzust is. Ugyanolyan vidám, izgalmas és energikus szín, mint a piros, bizonyos árnyalatai pedig a narancshoz hasonlóan fiatalosnak számítanak. Ezzel ellentétben a halvány rózsaszín nyugtató hatású, sokkal több van benne a fehér tisztaságából és nyugalmából, mint az energikus vörösből, így a halvány rózsaszín kimondottan kiegyensúlyozott és harmonikus. Erősíti a cukor utáni vágyat is, sőt, a sütemények is finomabbnak tűnnek rózsaszín tányéron tálalva.

A rózsaszín manapság a romantika és persze a nők színének számít. Érdekes módon azonban ez a történelem során sokáig másként volt, sőt, egyes területeken még ma is kimondottan férfias színnek számít a rózsaszín. Kínában pedig nem is ismerték, míg az európaiakkal nem találkoztak. A szavuk rá is „idegen szín”-t jelent. Nálunk azonban a gyengédség, kifinomultság a báj és a nőiesség színe.

Előfordulás területei

  • Divat és szépségipar
  • Gyermektermékek
  • Esküvői szolgáltatások
  • Marketing és reklám

Felhasználáskor mire kell vigyázni?

A rózsaszín túlzott használata túlságosan cukros vagy gyermeteg érzetet kelthet. Érdemes kiegyensúlyozni más, komolyabb színekkel.

Konkrét Példák

Híres cégek, akik a rózsaszínt használják:  LG, Barbie, Cosmopolitan, T-Mobile…

Lila

A lila az elegancia, a királyság színe. A királyi palástokat gyakran lila kelméből készítették, mivel az egyik legnehezebben előállítható festéknek számított, és mint ilyen rendkívül értékes volt és csak a leggazdagabbak engedhették meg maguknak. Könnyen művinek hathat, hiszen a természetben ritkán fordul elő. Nőies és romantikus, de ugyanakkor sokkal erősebb a rózsaszínnél. A szépségipar előszeretettel használja, de sokszor választják tinilányok és a nagyon kreatív, különc emberek is.

A lila egy rendkívül karakteres, erős szín, amivel érdemes csínján bánni. Ötvözi a vörös dinamikáját és a kék hűvös nyugalmát. Így szintén kreativitásnövelő hatású, a pasztelebb árnyalatok nyugtatóak az idegek és az elme számára. Ugyanakkor, talán épp azért, mert két ilyen ellentétes hatású szín keveréke, kapcsolódik hozzá a rejtélyesség, a misztikum, de bizonyos árnyalataihoz még a bölcsesség is.

Előfordulás területei

  • Divat és kozmetikai ipar
  • Művészet és kreatív ipar
  • Luxus termékek és szolgáltatások
  • Oktatás és pszichológia

Felhasználáskor mire kell vigyázni?

A lila túlzott használata túlságosan hivalkodóvá vagy túlzottan misztikussá teheti a dizájnt. Érdemes megfelelő egyensúlyt találni a visszafogottabb színekkel.

Konkrét Példák

Híres cégek, akik a lilát használják: Milka, Twitch, Cadbury, FedEx, Avid, stb…

Barna

A barna a stabilitás és a megbízhatóság színe. Lévén, hogy a természetben a zöld mellett leginkább gyakori szín, nyugtató és harmonizáló hatású. Az organikus és természetes dolgok színe, és a földdel való kapcsolatot is szimbolizálja. Alapvetően meleg árnyalatú, így harmóniát, nyugalmat és elégedettséget sugároz, azonban a hűvösebb árnyalatai már inkább a depresszióhoz, szomorúsághoz társulnak.

A barnához elsősorban a természetesség, barátságosság, nyugalom fogalmai kapcsolódnak. Semleges szín, így a közhiedelemmel ellentétben a megfelelő árnyalatválasztások mellett majdnem minden más színnel együtt jól tud mutatni. A barna mélységet, eleganciát és jólétet sugall, egyes árnyalatai pedig kimondottan az eleganciához és a luxushoz kötődnek.

Előfordulás területei

  • Élelmiszeripar (különösen csokoládé és kávé)
  • Lakberendezés és bútoripar
  • Kiskereskedelem és divat
  • Pénzügyi szolgáltatások

Felhasználáskor mire kell vigyázni?

A barna túlzott használata unalmas vagy komor érzetet kelthet. Érdemes világosabb színekkel kombinálni, hogy kiegyensúlyozottabb és barátságosabb legyen a design.

Konkrét Példák

Híres cégek, akik a barnát használják: M&M’s, Nespresso, UPS, Louis Vuitton, Hershey…

Fehér

A fehér a tisztaság színe. Szimbolizálja a teljességet is, hiszen a fehér fény is az összes többi színű fény egyidejű jelenlétéből jön létre. Békét és nyugalmat áraszt, a tökéletesség és az ártatlanság színének tartják a nyugati kultúrkörben, míg például japánban a gyász és a halál színe. Az egyik legnépszerűbb színnek számít, például a legtöbbet eladott pólószín a fehér és a legtöbb színárnyalata a fehérnek van a kereskedelmi forgalomban levő tárgyak között. Optikailag tágítja a teret és növeli a tárgyakat

A fehér egy nagyon szelíd, nyugtató hatású szín. Szimbolizálja az új kezdetet, a békét és a harmóniát. Támogatja a szellemi tisztaságot is, az akadályok elhárítására és a gondolataink, tereink tisztítására ösztönöz. Természetesen semleges szín, így gyakorlatilag bármilyen szín bármely árnyalatával jól mutat, igazi „jolly joker”. Azonban túlzott mennyiségben nyomasztóvá és élettelenné válhat. Viszont egyéb színekkel minimális mennyiségben kombinálva rendkívül modern, tiszta érzetet kelt.

Előfordulás területei

  • Egészségügyi szolgáltatások
  • Technológiai cégek
  • Esküvői szolgáltatások
  • Divat és lakberendezés

Felhasználáskor mire kell vigyázni?

A fehér túlzott használata hideg vagy steril érzetet kelthet. Érdemes melegebb színekkel kombinálni, hogy barátságosabb legyen a design.

Szürke

A szürke a tökéletes semlegesség színe. Éppen ezért univerzálisan felhasználható, és rendkívül gyakori. Nagy mennyiségben, vagy túl erős árnyalatokban a szürke is nyomasztóvá válik, azonban egyéb, élénk színekkel remekül fel lehet dobni. A semlegesség mellett a kompromisszum színének is tartják, talán mert két igen erőteljes szín keveréke: a feketéé és a fehéré.

A szürke hűvös eleganciát sugall. Az értelem, a bölcsesség és a tudás színe, igazi klasszikus és előkelő. Erősebb, sötétebb árnyalatai a melankóliát, érdektelenséget és a pesszimizmust szimbolizálják. Hatása megfelelő használat mellett nyugtató, azonban a kiegészítő színek rendkívül fontosak. Máskülönben túl hivatalossá és nyomasztóvá válik. Ettől függetlenül konzervatív és tekintélyt parancsoló szín.

Előfordulás területei

  • Technológiai és ipari cégek
  • Pénzügyi szolgáltatások
  • Divat és lakberendezés
  • Marketing és reklám

Felhasználáskor mire kell vigyázni?

A szürke túlzott használata unalmas vagy érzelemmentes érzetet kelthet. Érdemes élénkebb színekkel kombinálni, hogy dinamizmust vigyünk a designba.

Fekete

A fekete talán a legkarakteresebb az összes szín közül. Sok másik színre is igaz volt, hogy érdemes nagyon kis óvatosan használni, de a feketére mindez hatványozottan vonatkozik. Rossz felhasználás mellett depresszív, nyomasztó, gyászos hatást kelt, és mivel a legtöményebb szín mind közül, a feketéből már sokkal kevesebb is elég, hogy elérje ezt a hatást. Ugyanakkor a fekete az elegancia időtálló színe, amely optikailag karcsúsít, illetve az intelligencia, a hatalom és az erő is kapcsolódik hozzá.

A fekete a színek hiányát jelenti, az ősi űrt, és az ürességet, amely beszippant. Ennek megfelelően sok babona kötődik hozzá, a nyugati ember számára a fekete a gyász és a halál színe. Ha fekete dobozzal találkoznak, az emberek hajlamosak súlyosabbnak ítélni, mint az ugyanakkora fehéret, vagy bármely más színűt. Ugyanakkor a színek teljes hiányának köszönhetően a fekete hordoz magában egy bizonyos nyugalmat is, és más, élénkebb és fakóbb színekkel kombinálva egyaránt nagyon jól tud mutatni.

Előfordulás területei

  • Divat és luxusipar
  • Technológiai és autóipar
  • Marketing és reklám
  • Élelmiszeripar (különösen prémium termékek)

Felhasználáskor mire kell vigyázni?

A fekete túlzott használata túlságosan sötét vagy nyomasztó érzetet kelthet. Érdemes megfelelő egyensúlyt találni világosabb színekkel, hogy a design ne váljon túlzottan komorrá.

Feltűnt, hogy a fehérnél, a szürkénél és a feketénél nem soroltam cégeket, akik ezeket a színeket alkalmazzák? Az nem véletlen 🙂 A logók általában nem csak egy, hanem több színvariációban is készülnek. Többféle felhasználásra is, de alapvetően kell, hogy legyen belőlük sötét és világos verzió, sőt, fekete-fehér is, annak érdekében, hogy a hagyományos nyomtatótól kezdve a nagy molinókig mindenhol jól mutathasson. Ezt a három színt tehát szó szerint mindenki használja!

Rendben, itt ez a csomó szín ezzel a rengeteg szimbolikával. Hogyan érdemes kombinálni ezeket?

A színek kombinálása során nem elég figyelembe venni a színek pszichológiai hatását. A konkrét színek harmóniája egymással pontosan ugyanilyen fontos. Például, ha nyugalmat és megbízhatóságot szeretnél sugallni, kombinálhatod a kéket és a zöldet, ám nem fogod ezt a hatást elérni, ha két vibráló árnyalatot választasz. A melegség és energia érzését narancssárga és sárga kombinációval érheted el, kivéve persze, ha a mindkettőből hideg színű árnyalatot választasz: bár nem hinnéd, de ezeknek a „meleg színhőmérsékletű” színeknek is vannak hideg változatai. A színhőmérsékletet és a harmóniát tehát mindenképpen vedd tehát figyelembe, ha színeket válogatsz.

Szoktak lenni alapvetések, mint például, hogy a narancssárga nem megy semmihez, a zöld és a barna ronda együtt, és a többi. Azonban általánosságban rossz színkombináció nem létezik. Minden színnek megvan az az árnyalata, ami kompatibilis más színekkel. De ha te nem érzed magad egy kimondottan színpasszintó zseninek, természetesen erre is van segítség: rengeteg előre elrendezett paletta áll rendelkezésedre olyan oldalakon, mint ColourLovers, vagy a Coolors.

További rendkívül fontos alapvetés, hogy a kevesebb több. Két-három szín (attól függően, hogy mit tervezel) bőven elegendő. Nem szükséges keresned egy negyediket, ötödiket, stb., mert a végeredmény jobban fog hajazni egy bohóc parókájára, mint egy szépen tervezett grafikai egységre. Azt pedig tuti nem szeretnéd (még akkor sem, ha cirkuszi szórólapot csinálsz!)

A színhasználat során figyelj a kontrasztra!

A megfelelő kontraszt elengedhetetlen az olvashatóság és a felhasználói élmény szempontjából. A magas kontraszt, például fekete szöveg fehér háttéren, könnyen olvashatóvá teszi a tartalmat. Ugyanakkor, a telített fehér és telített fekete fárasztó a szem számára, ezért érdemes egy-két árnyalattal világosabb feketét, illetve „sötétebb” fehéret alkalmazni. Ez ugyanis sokkal szembarátabb.

Ha viszont alacsony a kontraszt, például világosszürke a szöveg egy fehér háttéren, akkor az nehezen olvasható lesz és ronthatja a felhasználói élményt. A kontraszt segítségével irányíthatod a felhasználók figyelmét a fontos elemekre és javíthatod a navigációt.

Nagyon fontos még, hogy a színekből csak egy legyen élénk, figyelemfelhívó. A többi legyen matt fekete, fehér, vagy hasonlóan szolíd semleges árnyalat legyen.

Ha más kultúrával kapcsolatosan kell színeket választanod, figyelj a kulturális különbségekre!

A színek jelentése kulturálisan változó lehet. Például a fehér a nyugati kultúrákban a tisztaságot és ártatlanságot jelképezi, míg Ázsiában gyakran a gyász színe. A piros Kínában a szerencse és jólét szimbóluma, míg a nyugati kultúrákban gyakran a veszély és szenvedély színe.

Konklúzió: a megfelelő színhasználat bizony kulcsfontosságú tényező.

Ne félj felfedezni szokatlan kombinációkat és járatlan utakat! A színek varázslatos világa ugyanis végtelen lehetőséget kínál, hogy egyedi és emlékezetes terveket hozz létre. Használd a színek erejét, hogy megragadd és inspiráld közönségedet!

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Ezért fontos a rendszerben gondolkodás
Ezért fontos neked is a rendszerben gondolkodás!

Veled is előfordult már, hogy olyan problémával vagy kihívással szembesültél a vállalkozásod mindennapi tevékenysége folyamán, amire csak úgy helyben gyorsan kerestél valamilyen ad-hoc megoldást afféle...

weboldal értékesítési csatorna
Így lehet értékesítési csatorna a weboldaladból!

Egy kérdéssel indítnám ezt a blogcikket: Szerinted mi a honlapok legfőbb funkciója? Egyáltalán, miért kell weboldallal rendelkezned? Erre a kérdésre sokszor egy kicsit zavarodott hallgatás a válasz....

weboldal karbantartás
Emiatt fontos a weboldal karbantartás!

Weboldaltulajdonosként te is jól tudod, hogy a weboldalad kinézete, működése nem pusztán elvi kérdés. Ez az a platform, ami csak a tiéd, ahol bemutathatod termékeidet vagy szolgáltatásaidat....

weblap első benyomás
Ezért fontos az első benyomás a weboldaladról!

A weboldalak világában is, mint mindenhol, első benyomás rendkívül fontos. Kutatások azt mutatják, hogy az átlagos honlapnak csupán 3-5 másodperc áll rendelkezésére, hogy a látogatót maradásra...

felhasználói szokások
Felhasználói szokások: ezért kell ismerned őket!

A weboldalad sikerének kulcsa a felhasználói szokások megértése. Ahhoz, hogy a weboldalad konvertáljon és bevételt hozzon, tudnod kell, hogyan viselkednek a látogatók az oldaladon, mi...

betűtípus kisokos
Betűtípus kisokos

A megfelelő betűk kiválasztása számos szempontból rendkívül fontos az online és offline tartalmak megjelenítésében. A betűtípus hatással van nem csak az összképre, de ami fontosabb:...

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Ha szeretnél további hasznos tartalmakat olvasni, akkor az Ilkrea hírlevél pont neked való! Iratkozz fel és edukálódj tovább!