Mi az a lorem ipsum és hogy jön a weblaptervezéshez? És miért gond, ha használni kell? A mai cikkben kiderül.
Először is, mi az a lorem ipsum?
A lorem ipsum egy latint utánzó összefüggő próbaszöveg. A nyomdászok, grafikusok, designerek használják. Ha el kell készíteni valamit, amin szerepelnie kell szövegnek, főcímnek, bárminek -akár újságcikket, molinót, szórólapot, vagy éppen sajnos weboldalt-, de az adott munkához a szöveg még nem született meg, akkor lehet használni a lorem ipsumot, mint helyettesítő szöveget, amin a látvány, betűtípus, stb tervezését lehet végezni. Amikor pedig már rendelkezésre áll a végleges írás, csak be kell helyettesíteni… Jól hangzik, ugye?
Hát, ami a weblapterveket illeti, sajnos nem, egyáltalán nem hangzik jól és mindjárt el is mondom, miért. De kezdjük az elején.
Hogy „születik” egy weblap?
Ha elhatározásra került a döntés, hogy szükség van egy honlapra, akkor ezzel együtt millió és egy kérdés is felmerül. Ezekre az ember tudja a választ: Miért van rá szükség? Mit várunk el tőle? Kinek szól a honlap? Egészen pontosan mi a leendő weboldal célja? Hogyan fog a weboldal segíteni a céljaink elérésében? És így tovább, és így tovább.
Ezeket a kérdéseket nem feltétlenül könnyű tisztázni. Ha az ember még idegenül mozog ebben a világban, szóval már ezzel is rengeteg idő és energia el tud menni. Viszont az ilyen és ehhez hasonló kérdések nagyon is kell, hogy megválaszolásra kerüljenek, mert ezek nélkül, ha elkészül a weblap, nagyon esetleges, hogy bármit is el lehet érni vele. Inkább nem, mint igen, pedig nem csak, hogy nagy munka van az elkészítésével, de nem is olcsó. Más szóval ez a beton alap, amire majd a ház épül: nem látszik, mégis ez a legfontosabb. Alap nélküli házba pedig ki is akar költözni….?
Alapanyagok: képek és szövegek
Szóval, feltéve, hogy a fenti kérdések és a többi hasonló megválaszolásra kerültek, a következő lépés az, hogy a weboldal elkészítéséhez szükség van néhány alapanyagra: egészen pontosan képekre és szövegekre. Ebből a kettőből a fotók azok, amiknek a „beszerzése” rugalmasabb lehet. Képeket lehet (és többnyire érdemes) készíttetni külön a honlaphoz is. De amennyiben már vannak jó minőségű és tematikailag releváns fotók (nem, a telefonnal lőtt képek nem számítanak annak), azokat fel lehet használni. Illetve van rengeteg stock fotós oldal, fizetős és ingyenes is, ahonnan lehet jó minőségű, üzleti célra is felhasználható képeket letölteni.
Viszont ott a másik szükséges hozzávaló, a szövegek. Na ez az, amit nem lehet letölteni semmilyen stock oldalról, és nem ajánlott csak úgy nekiülni megírni, mint egy naplóbejegyzést. Miért? Mert az internetfelhasználók már szinte bármilyen témában millió és egy weboldal és ajánlat között szörfözhetnek. Ez azt jelenti, hogy az egyes oldalak között a minőség és a felhasználói élmény dönt arról, hogy melyik lesz eredményes és melyik nem. És ebben a szövegnek kulcsszerepe van, ami miatt a webszöveg készítése már külön szakmának számít. Gondolj bele, mi mindent kell egyesítenie magában egy weboldal szövegének:
Milyen a jó webszöveg?
– Először és legfőképp, helyesen kell használni a magyar nyelvet, tisztában kell lenni az írásbeli hangsúlyokkal (igen, vannak,) és azzal, hogyan fogalmazz tisztán, egyszerűen és letisztultan. Sajnos a legtöbb ember már itt elbukna.
– A honlap tárgyát kell összefoglalni 2-3 szóban, 2-3 mondatban úgy, hogy közben ezek a szavak a weblap céljának beteljesítése felé tereljék a látogatót.
– Eközben nem lehet túl terjengős, mert egy regényt senki nem olvas végig.
– Túl kevés sem lehet, mert két téglából sem lehet házat építeni.
– Természetesen mindemellett folyamatosan kell vezetni az olvasó figyelmét, hitelesen kell írni az adott témáról, de úgy, hogy az kimondottan a látogatónak szóljon és ne másnak.
– Az információkat úgy kell rangsorolni és adagolni, hogy a megtekintő érdeklődését fenntartsa és még véletlenül se jusson eszébe az X gombra kattintani bármikor is olvasás közben. Amit nagyon könnyen megtehet, szóval a látogató megtartása és vásárlóvá, feliratkozóvá, stb. „előléptetése” tulajdonképpen folyamatosan egy ezüstszálon függ.
A jó webszöveg írása nem egyszerű feladat.
Én nem vagyok webszövegíró, szóval ez a lista korántsem teljes, de remélem, az azért világosan látszik ennyiből is, hogy ez nem egy iskolai esszé kategória. Azonban, ha a szöveg megvan, és kiváló minőségű, az még mindig csak félsiker. A fenti célokat egy jó tervező nagyon nagyban tudja segíteni vagy teljesen keresztülhúzni, és itt érkeztünk el a lényeghez.
Az, hogy a szöveg eléri-e a célját, ugyanis a megjelenéstől függ. A legjobb webszöveg is hatástalan lesz, ha nem megfelelő elrendezésben, szemégető látványterv mellett kerül publikálásra.
A jó webdesigner pedig meg tudja csinálni azt, hogy a már megírt szövegeket úgy helyezi el, és a látvány segítségével úgy rangsorolja és hangsúlyozza benne az információkat, hogy a kiváltani kívánt hatást erősíti.
És ez az, amit nem tud megtenni akkor, ha lorem ipsummal kell dolgoznia. Mert lorem ipsumnál nincsenek kihansúlyozandó, rangsorolandó információk, nincsenek, jó helyekre elhelyezhető szavak, mondatok, nincsen semmi -az előző munkák tapasztalatait leszámítva-, ami iránytűként szolgálhat egy jó weboldalterv kialakításában. Ez a nagyságrendhez talán elég lehet (ha a honlapkészítő tényleg jó), de amikor egy konkrét célt szeretnél elérni egy weblappal, akkor a nagyságrendi irány egész egyszerűen semmit sem ér.
A tanulság, remélem, ezután már nem kérdéses senki számára: Legyenek jók a képek, és legyenek jók a szövegek. Származzanak szakértő kezei alól, vagy ha mégis úgy döntesz, hogy magad írod meg, vesd bele magad nagyon alaposan a témába. Azonban az elkészülte után is légy nyitott a módosításra, mert hacsak nem vagy őstehetség, a legmélyebb kutatás után sem lesz tökéletes, amit írtál. Viszont, ha az alapanyag nem is csodás, de körülbelül rendben van, azon egy jó érzékkel rendelkező webdesigner, aki hajlandó efféle plusz munkára, már sokat tud segíteni és így közös erővel elérhetitek azt, hogy a honlap sikeres lehessen. Ami, természetesen, jó érzés lehet a honlaptervezőnek is, de ez legfőképpen mégiscsak a te legfőbb érdeked.