A Pantone Intézet minden évben választ egy “Év színét”. Idén rendhagyó módon nemcsak egy, hanem két színt is meghirdettek. A “nyertesek” tökéletesen harmonizálnak egymással, figyelemfelkeltőek és esztétikusak együtt. Lássuk tehát, milyen színek lesznek meghatározók idén!
De mi is ez az egész?
Valaha, réges régen egy messzi-messzi galaxisban még nem voltak általánosan elfogadott színrendszerek. Ez azt jelentette, hogy minden gyártott grafikai felület színvilága az adott termék nyomdájában alkalmazott technikától függött. Tehát egy adott termék megjelenésében komoly különbségek jelentkezhettek a színárnyalatokban, nem volt egységes színhasználat, így egységes megjelenés sem. Majd jött egy Lawrence Herbert nevű férfi, aki 1962-ben vált a Pantone nevű vállalkozás tulajdonosává. Ekkor a cég még kozmetikai vállalatok számára gyártott színkártyákat, Herbert azonban felismerte a nyomdai színhasználati problémát és megoldást fejlesztett ki rá: egy sztenderd színskálát, a Pantone Illesztő Rendszert (Pantone® Colour Matching System).
Ezzel, semmi kétség, a Pantone forradalmasította a grafikai tervezés és nyomdai kivitelezés együttműködését. Az új rendszernek hála a tervezés és a gyártás között sikerült a különbségeket a minimálisra csökkenteni. Hogyan? Tizenkilenc alapszín keverésére épülő rendszert fejlesztettek ki, amelyben a konkrét színeket betűkkel és számokkal jelölték meg.
Példának vegyük a “PANTONE P 10-8 C” kódolású színt.
Ez a szín a nyomdában használt négyféle színű festék (cián, magenta, citromsárga, fekete) az alábbi módon nyerhető ki: C (Cyan): 0% M (Magenta): 27%, Y (Yellow): 100%, K (BlacK): 0% A világ bármely pontján a nyomdafestékek ilyen arányú keverése egyeztetés nélkül is ugyanazt a színt jelöli: egy kellemes, élénk, vidám narancsos-aranysárgát, nevezetesen a Pantone P 10-8 C-t. Ugye, milyen szuper?
A Pantone színskálák nyomtatott formában is léteznek, legyezőként összekapcsolt keskeny kartonlapok formájában. Aki valaha is szerette volna átfesteni a falát, biztos látott már hasonlót: a falfestékek színmintái is ilyenféleképp néznek ki. A Pantoné annyiban másabb, hogy ezeken több ezer színnégyzet található, mindegyik a kódjaival és a nyomdai alapszínek százalékos összetételével szerepel a lapon.
2010 óta a Pantone minden évben megválasztja a következő év színét, melyről titkos találkozók döntenek. A szín elméletileg valamilyen formában kapcsolódik az adott évhez, illetve meghatározóvá válik mindenféle iparágban, amelyben a látványnak, a színeknek fontos szerepe van. Így természetesen a grafika, webdesign területén is. 2021-ben pedig nem csak egy, két év színében is gyönyörködhetünk. Főleg, hogy remekül összeillő és kombinálható színekről van szó, amelyek univerzálisan jól mutatnak minden felületen. Ezek pedig (dobpergés!) a következők : A 13-0647 Illuminating névre hallgató napos sárga és a 17-5104 Ultimate Gray elnevezésű klasszikus szürkéje.
A Pantone Intézet hangsúlyozta, miként rímel a két szín egymásra. A szürke a biztos alap, amelyre lehet építeni, hiszen hatalmas megtartó erővel bír, ugyanakkor gyakorlatias és célratartó. A sárga azonban egészen más, felemelő, a nap sugarait idézi, ezáltal pozitív kisugárzása van és reménnyel tölt el. Ahhoz, hogy ebben a nehéz időszakban a lehető legjobb állapotban tudjunk maradni és sikeresen küzdjünk meg a nehézségeinkkel, mindkettőre szükségünk van. Két lábbal a szilárd, biztonságos földön, arcunkat a nap melengető fénye felé fordítva bizakodóan tekinteni a jövőbe. A 2021-es év színei ezt a szimbolikát követve született.
S hogy ez a két szín milyen szépen harmonizál egymással és mennyire jól mutatnak együtt, azt a természet már régóta tudja. Most mi, designerek is újra felfedezhetjük! 🙂
Veled is előfordult már, hogy olyan problémával vagy kihívással szembesültél a vállalkozásod mindennapi tevékenysége folyamán, amire csak úgy helyben gyorsan kerestél valamilyen ad-hoc megoldást afféle...
Egy kérdéssel indítnám ezt a blogcikket: Szerinted mi a honlapok legfőbb funkciója? Egyáltalán, miért kell weboldallal rendelkezned? Erre a kérdésre sokszor egy kicsit zavarodott hallgatás a válasz....
Weboldaltulajdonosként te is jól tudod, hogy a weboldalad kinézete, működése nem pusztán elvi kérdés. Ez az a platform, ami csak a tiéd, ahol bemutathatod termékeidet vagy szolgáltatásaidat....
A weboldalak világában is, mint mindenhol, első benyomás rendkívül fontos. Kutatások azt mutatják, hogy az átlagos honlapnak csupán 3-5 másodperc áll rendelkezésére, hogy a látogatót maradásra...
A weboldalad sikerének kulcsa a felhasználói szokások megértése. Ahhoz, hogy a weboldalad konvertáljon és bevételt hozzon, tudnod kell, hogyan viselkednek a látogatók az oldaladon, mi...
A megfelelő betűk kiválasztása számos szempontból rendkívül fontos az online és offline tartalmak megjelenítésében. A betűtípus hatással van nem csak az összképre, de ami fontosabb:...
Ha szeretnél további hasznos tartalmakat olvasni, akkor az Ilkrea hírlevél pont neked való! Iratkozz fel és edukálódj tovább!
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.
Sütitájékoztató
Az oldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben szeretnéd, beállíthod böngésződet úgy, hogy az elutasítsa a sütiket, vagy figyelmeztessen, amikor sütiket kapsz. Azonban a sütik letiltása esetén az oldal bizonyos funkciói nem működhetnek megfelelően.
Funkcionális sütik
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statisztika
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.