A megfelelő betűk kiválasztása számos szempontból rendkívül fontos az online és offline tartalmak megjelenítésében. A betűtípus hatással van nem csak az összképre, de ami fontosabb: az olvashatóságra és az információ könnyű értelmezésére. Egy jól megválasztott betűtípus segíthet abban, hogy a szöveg barátságosnak, hivatalosnak vagy kreatívnak tűnjön. Ellenben, ha egy betűtípus nehezen olvasható vagy zavaró, akkor az olvasók gyorsan elveszítik a figyelmüket, és kevésbé valószínű, hogy további tartalommal foglalkoznak. Emellett a betűtípus stílusa és formája befolyásolhatja az olvasók érzelmi reakcióit is.
Milyen betűtípusok léteznek?
A betűtípusokat általában az alapján szoktuk csoportosítani, hogy a betűk milyen formájúak és stílusúak. Alább megmutatom, melyik a hat legfontosabb kategória a betűk világában.
Serif:
A serif fontok jellemzően hosszabb olvasmányokhoz és nyomtatott anyagokhoz használatosak, ahol az olvasmányosság és a hagyományos megjelenés a fontosabb szempontok. Ez nem véletlen, ugyanis ezek a betűtípusok könnyen olvashatóak hosszabb szövegek esetén, mivel a kis díszítő „talpacskák”, amik a betűkön elhelyezkednek, könnyítik az emberi szem számára a könnyebb sortartást olvasás közben. Azaz a serifek segítik az olvasás kényelmességét és folyamatosságát, amire papíron, ahol hagyományosan kisebb betűvel íródnak a folyószövegek és sűrűbb sorokban, nagyon is szükség van. Viszont monitoron mindaz, ami papíron ilyen hasznos, már éppen ellenkező hatást vált ki: fárasztják a szemet az apró, felesleges részletek. Emiatt online környezetben gyakran a sans-serif fontokat részesítik előnyben, mivel ezek általában modernebbek és könnyebben olvashatóak kisebb méretben és képernyőn.
Serif fontok például a Times New Roman, Georgia, Palatino Linotype.
Sans-serif
A sans-serif és a serif között a legfőbb különbség a letisztultság. Ezért gyakran használják őket digitális környezetben, például weboldalakon, vagy alkalmazásokban. A sans-serif betűtípusok általában könnyebben olvashatóak kisebb méretben és képernyőn, így ideálisak a digitális felhasználásra. A sans-serif fontokat általában kevésbé ajánlják hosszabb olvasmányokhoz vagy nyomtatott anyagokhoz, mint például könyvekhez vagy újságokhoz, de bizonyos esetekben, például rövidebb cikkek vagy prezentációk esetén, akár nyomtatott anyagokban is alkalmazhatók.
Legismertebb sans-serif fontok: Arial, Helvetica, Tahoma.
Script
A script, vagy dekorfontokat általában díszítő vagy dekoratív célokra használják. Leggyakrabban esküvői meghívókban, ünnepi rendezvények meghívóiban, címkéken és különleges tervezésű nyomtatványokon jelennek meg, és ott is csak módjával. Ugyanis nehézkes az olvasásuk hosszabb szövegek esetén, így ezeket használni 3-4 szónál többet tartalmazó szöveg esetén enyhén szólva öngól. Ezek a betűtípusok kézzel írt vagy kézzel rajzolt hatásuk miatt dekoratívak és karakteresek tudnak lenni, de a jegyzőkönyv kedvéért hozzá kell tenni azt is, hogy a kriminális script-jellegű fontok csak úgy hemzsegnek az interneten.
Jól használható és szép script betűtípusok az Allura, Parisienne, vagy a Lemon Tuesday.
Monospace
A monospace stílusú betűket általában olyan helyeken használják, ahol fontos, hogy a szövegeknek szabályosan rendezett szerkezete legyen. Illetve a karakterek pontos elhelyezkedése vagy egymástól való pontos elválasztása is lényeges elem. A monospace fontokat gyakran használják programozási nyelvekben, kódszerkesztőkben, technikai dokumentációkban és más olyan helyeken, ahol a szövegek strukturált megjelenítése és az információk könnyű értelmezése kiemelten fontos. Illetve néha stílusos vagy retró hatást is keltve alkalmazzák őket, például a vintage stílusú tervezésekben vagy plakátokon.
Monospace betűtípus például a Courier New, vagy a Consolas.
Display
A display fontokat általában olyan területeken használják, ahol az esztétikai megjelenés és az egyedi stílus hangsúlyosabb szerepet játszik, mint a hagyományos olvashatóság vagy a könnyű olvashatóság. Ezek a betűtípusok alkalmasak címek, fejlécek, logók, poszterek, reklámok, feliratok és más olyan területek megjelenítésére, ahol a betűknek ki kell emelkedniük és meg kell ragadniuk a figyelmet. A display fontok gyakran rendelkeznek díszes, egyedi betűformákkal és jellegzetes stílussal, amelyek segítenek kifejezni a tervezés egyedi hangulatát vagy szándékát. Ezek a betűtípusok általában nagyobb méretben jól mutatnak, és a kreatív tervezés szempontjából nagy szabadságot biztosítanak. Fontos, hogy ezek ugyanúgy nem alkalmasak a folyószöveghez, mint a dekorfontok.
Jellegzetes display betűtípusok például az Impact, a Lobster, vagy a Peace Sans.
Slab serif
A slab serif fontok kiválóan alkalmazhatók olyan területeken, ahol egyensúlyt kell teremteni a hagyományos serif és a modern sans serif betűtípusok között. Jól látható a stílusából is, hogy egyfajta átmenet a sans serif és a monospace stílus között. Ezek a betűtípusok rendelkeznek a hagyományos serif fontok erős és stabil megjelenésével, ugyanakkor a vastagabb, laposabb sarkakkal rendelkeznek, amelyek megadják a modern és erőteljes hatást. Ennek köszönhetően a slab serif fontok ideálisak olyan helyekre, ahol fontos a megbízhatóság, a stabilitás és az erőteljes megjelenés, például címek, alcímek, kiemelt szövegek vagy logók esetén. A slab serif betűtípusok általában jól teljesítenek nyomtatott anyagokon, plakátokon, fejlécekben és azokon a területeken, ahol a figyelemfelkeltés és a megbízhatóság egyaránt fontos szempont. Emellett alkalmasak az online felhasználásra is, különösen olyan weboldalakon, amelyeknek erős, kifinomult vagy vintage stílusa van, és ahol az erőteljes címek vagy alcímek fontosak a felhasználók számára.
Slab serif betűtípus például a Rockwell és a Clarendon.
Melyik hova való?
A legfontosabb természetesen az, hogy a kiválasztott betűtípus harmonizáljon a tervezési céllal és segítse az üzenet hatékony átadását. A betűtípus kiválasztása tehát attól is függ, hogy milyen hatást szeretnél elérni és milyen a tervezett felhasználási terület. De röviden és velősen ezekkel az irányokkal nehezen lőhetsz mellé:
Serif: Általában hosszabb olvasmányokhoz ajánlott, mivel könnyebben olvashatóak nyomtatott anyagokon, például könyvekben és újságokban. Formálisabb, hagyományosabb megjelenést adnak.
Sans-serif: Jól olvashatóak kisebb méretben is, ezért weboldalak, prezentációk és digitális felületek tervezésénél is gyakran alkalmazzák. Modern, letisztult megjelenést adnak.
Script: Hangulatosak és személyesek, de általában csak rövid szövegeknél vagy dekoratív célokra használják, például meghívókban.
Monospace: Jó választás lehet kódoláshoz vagy táblázatokhoz, ahol fontos a karakterek pontos igazítása.
Display: Feltűnő és figyelemfelkeltő címekhez vagy címkékhez használhatóak, de hosszabb szövegekhez kevésbé alkalmasak.
Slab serif: Jellegzetes megjelenést adnak, és jól működnek különféle formátumokban, például szórólapokon vagy posztereken.
Honnan lehet felismerni, ha rossz egy font?
Nincs olyan általános betűstílus, amit egyértelműen nem szabadna használni, mivel mindegyiknek megvan a maga helye és alkalmazási területe. Azonban az egyes konkrét betűtípusok már egészen más tészta…
Árvíztűrő legyen: Magyar nyelvterületen elengedhetetlenül fontos (kellene, hogy legyen), hogy a felhasznált betűtípus rendelkezzen a mi speciális karaktereinkkel, úgy mint: á, é, í, ó ö, ő, ú, ü, ű. Ehhez a leggyakrabban használt ellenőrzőszó az, hogy „Árvíztűrő tükörfúrógép”. Ha betűket próbálgatsz, és ezt a kifejezést hibátlanul megjeleníti a kiszemelt, font, akkor nyert ügyed van 🙂
Olvashatóság és értelmezhetőség: A betűtípusnak könnyen olvashatónak és értelmezhetőnek kell lennie mindenféle méretben és környezetben.
Harmonikus kialakítás: A betűknek egyensúlyban kell lenniük egymással és az egész betűtípussal. Az egyes betűknek és karaktereknek azonos stílusban kell lenniük és harmonikusan kell illeszkedniük egymáshoz.
Változatosság és sokoldalúság: A jó betűtípusnak különböző vastagságú, dőlt és vastag változatokkal kell rendelkeznie, valamint különböző stílusú betűformákkal (pl. kisbetűk, nagybetűk, számok, írásjelek).
Optimális térhasználat: A betűtípusnak hatékonyan kell használnia a rendelkezésre álló teret, anélkül, hogy túl zsúfoltnak vagy túl szélesnek tűnne.
Alkalmazkodás különböző környezetekhez: A jó betűtípus könnyen alkalmazkodik különböző felhasználási területekhez, legyen az nyomtatott anyag, digitális felület vagy kreatív tervezés.
Egységes stílus és karakter: A betűtípusnak kiegyensúlyozottnak kell lennie a stílusában és karakterében. Tipikus hiba például az eltérő térköz az egyes betűk között, vagy ha a különleges karakterek ékezetei esetlennek tűnnek, kitűnnek (például, hogy mást ne mondjak, A Dűne film címében az eredeti U betűre rákerült az a két ékezet… jaj, de szörnyen néz ki, ráadásul még felesleges is.)
Álljon itt egy további kitétel a dekorfontok felé is:
A jó script fontok a fentiek mellett egyéb paraméterekkel is kell, hogy rendelkezzenek. Természetesen itt nem lényeges annyira a variálhatóság, és mivel díszbetűről beszélünk, egyértelműen nem lesz soha olyan univerzális, mint egy sans-serif betűtípus. De egyedi stílusából adódóan vannak rá más vonatkozó szabályok is, úgy mint:
Legyen megfelelő mértékben díszített: Egy díszbetűtől is ugyanolyan elvárás, hogy olvasható maradjon. Itt nyilván sokkal nagyobb a keret a díszítésekre és az egyedi megoldásokra, de ha a mérleg nyelve átbillen az olvashatóról a nehezen (vagy nem) olvashatóra, onnantól már öncélú, felesleges cirádákról beszélünk, aminek semmi keresnivalója egy olyan, praktikus funkciót is betöltő díszítőelemen, mint a betűtípus.
Ha kézírást akar utánozni, tegye hihetően: Annyi, de annyi betűtípus van, ami úgy csinál, mintha utánozná a kézírást. De a gyakorlatban mégis ki ír például úgy, hogy nem köti össze a betűket? Vagy összeköti őket, de a betűk találkozásánál látványosan megtörik a vonalvezetés? Sajnos az ilyen fontok egyszerűen az elégtelen tervezés eredményei, és nem férnek bele az alkotói szabadságba, hiszen a saját alaptézisüknek nem tesznek eleget.
Legyen meg a határozott karaktere: Egy olyan díszfont, ami nem igazán látszanak a megcélzott stíluselemek, aligha fogja ténylegesen betölteni a funkcióját. Semmilyen lesz, jellegtelen és modoros. (Pont, mint esküdt ellenségem, a Monotype Corsiva. Ha eltűntethetnék egy csettintéssel egy betűtípust a planétáról, nagy valószínűséggel ez lenne az…)
Na, de hogy ne csak a szám járjon, ehhez hoztam vizuális prezentációt is 🙂
És min lehet még elcsúszni? Természesen a betűk párosításán!
Eleve kezdjük ott, hogy kettő (nagyon maximum 3, de azt már nagy körültekintéssel) betűtípusnál többet nem érdemes használni. Csak zavaros és kaotikus benyomást keltene. Ez a jó hír, mert bőven elég kettőben gondolkodni. A rossz hír pedig, hogy még így is millió lehetőség van. A betűtípusok párosításánál fontos figyelembe venni a kontrasztot és az összhangot. A kontraszt lehetővé teszi, hogy a szöveg elemi és figyelemfelkeltő legyen, míg az összhang biztosítja, hogy az egész szöveg összhangban legyen és esztétikailag vonzóan határozza meg az olvasási élményt. Nem érdemes például túlságosan hasonló betűtípusokat összepárosítani, mert együtt vagy soknak, vagy kevésnek fognak tűnni. A jó párosítás megteremti az egyensúlyt a különböző stílusok és karakterek között, lehetővé téve, hogy azok egymást kiegészítve és harmonikusan lépjenek fel a szövegben. De ehhez már a vad guglizásnál hatékonyabb megoldást is tudok ajánlani: A fontjoy-on generálhatsz egymáshoz tökéletesen illeszkedő betűtípus-párosításokat 🙂
Veled is előfordult már, hogy olyan problémával vagy kihívással szembesültél a vállalkozásod mindennapi tevékenysége folyamán, amire csak úgy helyben gyorsan kerestél valamilyen ad-hoc megoldást afféle...
Egy kérdéssel indítnám ezt a blogcikket: Szerinted mi a honlapok legfőbb funkciója? Egyáltalán, miért kell weboldallal rendelkezned? Erre a kérdésre sokszor egy kicsit zavarodott hallgatás a válasz....
Weboldaltulajdonosként te is jól tudod, hogy a weboldalad kinézete, működése nem pusztán elvi kérdés. Ez az a platform, ami csak a tiéd, ahol bemutathatod termékeidet vagy szolgáltatásaidat....
A weboldalak világában is, mint mindenhol, első benyomás rendkívül fontos. Kutatások azt mutatják, hogy az átlagos honlapnak csupán 3-5 másodperc áll rendelkezésére, hogy a látogatót maradásra...
A weboldalad sikerének kulcsa a felhasználói szokások megértése. Ahhoz, hogy a weboldalad konvertáljon és bevételt hozzon, tudnod kell, hogyan viselkednek a látogatók az oldaladon, mi...
A sikeres online marketing kulcsa a konverzió. De hogyan érheted el, hogy a weboldaladra látogatók ne csak böngészők, de vásárlók is legyenek? Itt jön képbe...
Ha szeretnél további hasznos tartalmakat olvasni, akkor az Ilkrea hírlevél pont neked való! Iratkozz fel és edukálódj tovább!
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.
Sütitájékoztató
Az oldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben szeretnéd, beállíthod böngésződet úgy, hogy az elutasítsa a sütiket, vagy figyelmeztessen, amikor sütiket kapsz. Azonban a sütik letiltása esetén az oldal bizonyos funkciói nem működhetnek megfelelően.
Funkcionális sütik
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statisztika
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.