Ezért fontos az első benyomás a weboldaladról!

weblap első benyomás

Ezért fontos az első benyomás a weboldaladról!

Németh Ilka

2024.04.07.

A weboldalak világában is, mint mindenhol, első benyomás rendkívül fontos. Kutatások azt mutatják, hogy az átlagos honlapnak csupán 3-5 másodperc áll rendelkezésére, hogy a látogatót maradásra bírja. Gondolj csak bele, ez milyen brutálisan kevés. Hatalmas közhely ugyan emlegetni a „mai rohanó világunkat”, de ez például éppen egy olyan szegmens, ahol valóban tetten érhető, mennyire felgyorsult az élet. Az, hogy a látogató legfeljebb 5 másodperc alatt eldönti, hogy marad-e az oldaladon vagy „tovavitorlázik” más oldalak felé, meglehetősen beszűkíti a mozgásteredet. Muszáj tehát már rögtön a nyitóoldalon „villantani” (rossz, aki rosszra gondol:)) valamit, ami az embert maradásra készteti.

Mit is kell pontosan felülvizsgálni? A főoldalon azonnal (kinél hogy, ugye) megjelenő részt, amivel elsőként találkozik a weblapra látogató. Szakzsargonnal élve, ezt a területet nevezzük „above the fold”-nak. A továbbiakban csak ATF 🙂 A kifejezést eredetileg a nyomtatott újságoknál használták, ahol a címlapon lévő tartalom az újság összecsukott részén azonnal látható volt, és az olvasóknak nem kellett kinyitniuk az újságot ahhoz, hogy lássák a címeket és a legfontosabb híreket. Innen származik az „above the fold” kifejezés, ami szó szerint „hajtás fölött”-et jelent. A webdesignban az ATF ugyanezért fontos: ha jól van összerakva, azonnal megragadja a látogatók figyelmét, és ezzel maradásra, további böngészésre ösztönzi őket.

HONNAN TUDHATOD, HOGY POZITÍV-E AZ ELSŐ BENYOMÁS?

Hiszen már ezerszer láttad a honlapodat, honnan tudhatnád, hogy milyen az első benyomás róla? Az ezredikről jó, hogy tudsz nyilatkozni, na de az elsőről…? Ha jó is az elvonatkoztató képességed, az első benyomást megítélni akkor is nagy falat lehet.

Nos, bár a design szubjektív dolog, azért van néhány kérdés, aminek a megválaszolásával közelebb kerülhetsz a válaszokhoz.

1. Első pillanattól fogva egyértelmű, hogy miről szól az oldalad?

Gondolj akár magadra is, amint éppen a gép előtt ülsz. Megnyitod a böngészőt. Miért? Valószínűleg azért, mert keresel valamit -akár csak információkat is. Namármost, ha céltudatosan keresel a böngésző által kiadott találatok között, akkor még ha vannak is Sherlock Holmes-féle ambícióid, nem fogsz hosszú, perceknek tűnő másodperceket (!) sem tölteni azzal, hogy kisilabizáld egy honlap tartalmát. Ha nem egyértelmű azonnal, hogy miről szól, valószínűleg becsukod. Főleg, ha van néhány lapon megnyitva még jó pár relevánsnak tűnő találat: mert az emberek bizony így keresnek céltudatosan. Az 5-6-10 (kinek mennyit bír a gépe és a türelme) megnyitott weboldal versenyez azért, hogy melyik nyeri meg az adott látogatót, aki egy témára keresve megnyitotta őket. Biztos, hogy ebben a helyzetben be akarod rántani őket egy váratlan „kincsvadászatba”?

2. Van egy jó ajánlatod?

Igen, egy olyan szituációban, mint amit fentebb vázoltam, nem csak az nem mindegy, hogy kiderül-e a honlapod tárgya. Az sem mindegy, milyen ajánlatot vázolsz ebben a néhány sorban. Az „Üdvözöljük cégünk weboldalán, További információ”, és hasonló feliratok ideje már lejárt (hogy egészen őszinte legyek, soha nem is kellett volna túlságosan elterjedniük). Ahogy az újság címlapjára sem a XII. kerületi Xy lakótelep közgyűlésének időpontját és várható témáit teszik ki, hanem valami olyat, ami fontos. Ami felkelti a kíváncsiságot. Ami azt ígéri a szemlélődőnek, hogy megéri az idejét és a pénzét, hogy elolvassa a vonatkozó cikket. A weboldalon hasonló a helyzet: olyat kell ajánlanod, amitől a látogató már-már ösztönösen görget tovább, hogy tovább olvasson. Ne kérni kelljen rá, hanem ő maga akarjon többet tudni. Tiszta Eredet…

3. A dizájn egyébként rendben van?

Itt van egy olyan hátrány is, hogy az nagyon is szubjektív, hogy kinek mi tetszik. Meg hogy a látványtervezés, mint olyan, nem véletlenül külön szakma (és sok-sok külön szakma, ki mire specializálódik ugye…), és akinek nincsenek ilyen téren tanulmányai vagy érzéke a vizuális világhoz, az nagyon máshogy láthatja a dolgokat. Mégis, bizton állíthatom neked, hogy lehet a tiéd a világ legbombasztikusabb ajánlata, de ha neonrózsaszín alapon írod ki élénkzölddel, akkor még a kutya is nagy ívben és vonyítva fogja elkerülni az oldaladat. Ez a dizájnbűnözés itt nyilván költői túlzás -noha láttam már egyet s mást, szóval nem annyira, mint ahogy azt most te gondolod-, de a lényeg szerintem egyértelmű. Noha a határok sokszor rugalmasak tudnak lenni a dizájn terén, van 1-2 alapvetés, aminek a használatával biztosan nem lősz mellé.

Mik a főbb szabályok?
  • A szöveg és a gombok legyenek jól kivehetőek és olvashatóak.
  • Élénk színeket matt és kb. homogén háttér előtt alkalmazz. Egyáltalán, a háttérkép ne legyen túl részletgazdag, mert elvonja a figyelmet a szövegről.
  • Legfeljebb két-három színt használj összesen. Betűtípusból is legfeljebb kettőt.
  • Minél élénkebb és szembeötlőbb a szín, annál könnyebb „túlhasználtnak”, túl soknak érezni, ha nagyobb mennyiségben van jelen. Ugyanakkor ha túl „szürke” és szelíd, nem kelti fel eléggé a figyelmet: meg kell találni a megfelelő arany középutat, ami persze célközönségtől is függ.
  • Minél nagyobb felületen használsz nagyon élénk színeket, annál inkább „szemgyilkos” lesz a végeredmény.
  • Kerüld a tiszta feketét vagy feketét is, mert azok is fárasztóak az emberi szemnek. Ha nem érted, miért rosszak ezek, szerencsés vagy. De az én szemem például iszonyűan érzékeny, és nagyon megérzi, ha ezekkel a színekkel találkozik: még mielőtt leellenőrizném a pontos árnyalatot, már a szemem érzetéből tudom, mikor jönnek ezek szembe (ha-ha). És ezzel nem vagyok egyedül. Sőt: ha jobban körülnézel a webes világban a profi felületek és oldalak között, megfigyelheted, hogy amit te fehérnek gondolsz, az nem biztos, hogy az: nem használnak se pontos fehéret, se pontos feketét 🙂 Vagy legalábbis nagyon minimális mennyiségben teszik.)
  • A háttér és a betűk színe még elvétve se közelítsen egymáshoz: legyen magas köztük a kontraszt.
  • Jó minőségű képeket használj: ha kivehetők a pixelek az ATF-re kirakott képen, az már régen rossz. (A képekről bővebben itt olvashatsz.)
4. Biztonságos a weblap?

Aligha van, ami negatívabban hathat a látogatók böngészési kedvére, mint az „Ez az oldal nem biztonságos” üzenet. Ezt nem hiszem, hogy nagyon ragozni kellene: se neked, se a látogatóidnak nem jó, ha a böngésző nem megbízhatóan érzékeli a honlapodat. Használj SSL tanúsítványt és biztonsági bővítményeket.

5. Amúgy… betöltődik az oldal?

Teszteld az oldalad! Ezen a linken ingyenesen meg is teheted.

Na igen. Hiába teljesít a honlapod a fenti skálán közel kiválóan, hogyha mindez a csodálatosan megkomponált tartalom 3-5 másodpercnél hosszabb ideig töltődik be. Ekkor minden előny, amit az első benyomás jelentene, szépen megy a kukába. A weboldal betöltési ideje néha trükkös dolog tud lenni, mert nagyon sokmindentől függ. Erről a témáról is írtam már cikket, ezt itt találod.

Ezt a részét ezért nem is ragoznám túl, rövid címszavakban így tudsz segíteni a töltési időn:

  • Optimalizáld a képeidet.
  • Minél kevesebb bővítményt futtass.
  • Használj teljesítmény optimalizálót.
  • Minél rövidebb kódokból álljon a weboldalad.
  • Használj CDN-t.
  • Mindig mindent frissíts időben.

Egyéb tippek a profi első benyomás elérésére:

  • Kérj visszajelzést a weboldaladdal kapcsolatban: A korábbi ügyfelek, de még akár bármilyen laikus ismerős is értékes visszajelzést adhat, hogy mit gondol a honlapodon fejleszendőnek.
  • Használj hőtérképeket és analitikai eszközöket: Ezek segítenek megérteni, hogyan viselkednek a látogatók a weboldaladon, és azonosítani a lehetséges javítási pontokat.
  • Végezz A/B tesztelést: Kísérletezz a weboldalad különböző elemeivel, hogy lásd, mi működik a legjobban.

A weboldaladon az első benyomás az online jelenléted egyik legfontosabb alapja. Érdemes tehát figyelmet fordítani rá, és objektív szempontok mentén is vizsgálni, hogy az oldalad valóban olyan jól működik-e, mint gondolod -vagy mint szeretnéd. Ne félj kísérletezni és változtatásokat végezni. Ez is jellemzően olyan téma, amibe egyszer kell igazán beleásnod magad és kialakítani valami jót, ennek pedig utána akár évekig élvezheted az előnyét. Ne hagyd figyelmen kívül ezt a lehetőséget.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Ezért fontos a rendszerben gondolkodás
Ezért fontos neked is a rendszerben gondolkodás!

Veled is előfordult már, hogy olyan problémával vagy kihívással szembesültél a vállalkozásod mindennapi tevékenysége folyamán, amire csak úgy helyben gyorsan kerestél valamilyen ad-hoc megoldást afféle...

weboldal értékesítési csatorna
Így lehet értékesítési csatorna a weboldaladból!

Egy kérdéssel indítnám ezt a blogcikket: Szerinted mi a honlapok legfőbb funkciója? Egyáltalán, miért kell weboldallal rendelkezned? Erre a kérdésre sokszor egy kicsit zavarodott hallgatás a válasz....

weboldal karbantartás
Emiatt fontos a weboldal karbantartás!

Weboldaltulajdonosként te is jól tudod, hogy a weboldalad kinézete, működése nem pusztán elvi kérdés. Ez az a platform, ami csak a tiéd, ahol bemutathatod termékeidet vagy szolgáltatásaidat....

felhasználói szokások
Felhasználói szokások: ezért kell ismerned őket!

A weboldalad sikerének kulcsa a felhasználói szokások megértése. Ahhoz, hogy a weboldalad konvertáljon és bevételt hozzon, tudnod kell, hogyan viselkednek a látogatók az oldaladon, mi...

betűtípus kisokos
Betűtípus kisokos

A megfelelő betűk kiválasztása számos szempontból rendkívül fontos az online és offline tartalmak megjelenítésében. A betűtípus hatással van nem csak az összképre, de ami fontosabb:...

landing oldal
Mi az a landing oldal és mire jó pontosan?

A sikeres online marketing kulcsa a konverzió. De hogyan érheted el, hogy a weboldaladra látogatók ne csak böngészők, de vásárlók is legyenek? Itt jön képbe...

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Ha szeretnél további hasznos tartalmakat olvasni, akkor az Ilkrea hírlevél pont neked való! Iratkozz fel és edukálódj tovább!