A szövegírás a weboldalak tervezése szempontjából az egyik legnagyobb mumus. Bár a honlaphoz tartozik, mégsem lehet lepasszolni a webdesignernek, ráadásul nem egyszerű feladat, gyakorlatot és komoly tervezést követel. A marketingszövegek írása külön szakma, hiszen attól, hogy az ember képes mondatokat alkotni, még nem válik íróvá. Sokan döntenek ennek ellenére úgy, hogy maguk írják meg a szöveget a weboldalukhoz; az ő segítségükre jött létre ez a bejegyzés. Lássuk hát, mire kell figyelned, ha webszövegírásra adod a fejed: Így írj szöveget weboldalhoz! További tippekért pedig kattints ide!
Az első és a legfontosabb, amit tudnod kell: a vállalkozásodat a megírt szöveg alapján fogják megítélni. Ugyanis a honlapon megjelenő szöveg az, amivel a leendő ügyfeledhez szólsz. Egy jó design tud jó benyomást kelteni, de ha a szépséges weboldaladon csomó felesleges információ, barokkos körmondat fogadja a látogatót, biztos lehetsz benne, hogy nincs az a tökéletesen kinéző oldal, amit ne csuknának be azonnal.
Tehát: a jó szövegnek céltudatosnak kell lennie. Nem csak random összedobált jól hangzó szavak és mondatok egymásra dobált halmaza, hanem minden egyes szónak meg kell, hogy legyen a jelentősége. Gondold át alaposan, melyik szövegnek mi a dolga: hová vezet, milyen célt szolgál? Az alábbi szempontok mentén célszerű gondolkodni:
A jól megírt szöveg kulcsa az, hogy értékes és releváns tartalmakat oszt meg, és mindezt azért, hogy egy pontosan körülhatárolt célközönséget megszólítson és cselekvésre buzdítson. Ennek érdekében a szövegnek informatívnak, könnyen értelmezhetőnek kell lennie, és természetesen a megfelelő kulcsszavakat is tartalmaznia kell.
Az első és legfontosabb lépés, mindennek az origója: a célközönség kiválasztása, feltérképezése. Itt a legfontosabb kérdések a következők:
Tanulmányozd és értsd meg őket!
Például: Gondoltál már arra, hogy olvasóknak korlátozott idő áll rendelkezésükre? Hogy az internet információs bőségszaru, ahol ugyanahhoz az információhoz sok egyéb felületen is hozzájuthat? Vagy arra, hogy hozzá van szokva a jól megírt marketingszövegekhez (mint szinte mindenki manapság), és nem is olyan egyszerű felkelteni a célközönséged figyelmét? Ezért célszerű rangsorolva közölni a legfontosabb a információkat, illetve átgondolni, hogyan tudnád mégis elérni az ingerküszöbét.
Valamint el kell találnod az olvasóid által kedvelt stílust és nyelvezetet is, hiszen, ha ezen okokból kifolyólag nem nyújt kellemes érzetet az olvasása, akkor nem fogja olvasni. Gondolkodj a célközönséged fejével és találd ki: ha te volnál ő, te milyen szövegeket preferálnál a weboldalon?
Ha már tudod, kinek szól a honlapod, meg kell tervezned a leendő oldalad felépítését. Ha nem is tökéletes pontossággal, de nagyjából tudnod kell, milyen menüpontokat, ajánlatokat, részeket kell tartalmaznia. Végy egy papírt és írd össze listaszerűen! Főoldal, Kapcsolat, Rólunk, stb. A további pontokat is ki kell találnod. Ezekhez mindhez meg kell írnod a megfelelő szöveget. A főoldalt külön meg kell tervezni: milyen funkciók, milyen információk kellenek, hogyan vezeted az olvasót, stb. Ehhez az alábbiakra figyelj:
A látogató minden különösebb fejtörés nélkül meg kell, hogy értse, mire való a honlap. Tehát semmiképp se mulasszuk el már rögtön a legelső szavakkal a tudtára adni, mi a weblapunk célja, de a fő funkciókat, ajánlatokat, stb. érdemes kiemelt elemként kezelni.
A netre nem regényt olvasni járunk, hanem bizonyos céllal böngészünk oldalakat. Ráadásul -sajnos- a magyar emberek egy jó részének komoly problémája van a szövegértéssel. Ezért a következő fontos dolog, hogy az oldal lényegre törő legyen. Kedvenc mottóm itt is nagyon érvényes: a kevesebb sokszor több.
Mindenképp legyen olyan funkció (és jól látható helyen, helyeken!), amellyel a látogatók könnyedén felvehetik veled a kapcsolatot! Az eddigiek alapján gondold át, a te célcsoportodnál mi lenne a célszerűbb: ajánlatkérés, hírlevél, üzenetküldési lehetőség, vagy valami egyéb? Ezt építsd be az oldalad tervezésénél! Fontos, hogy a látogatónak könnyű legyen látogatóból ügyféllé, vásárlóvá előlépni. Neked is ez a célod!
A szövegeid egyfajta bizonyítványt mutatnak rólad: igényességedet, komolyságodat tükrözik. Egy pillanat alatt hiteltelenné válsz, ha alapvető nyelvtani hibákat ejtesz a szövegeidben! Természetesen egy kósza elgépelés nem a világ vége -bár jó, ha abból is minél kevesebb, vagy ideális esetben semennyi sincsen. De a szövegben, amit már ismerünk, amit milliószor átnyálaztunk már, borzasztóan nehéz megtalálni a hibát, és szinte lehetetlen friss szemlélőként nézni rá! Ezért a fő átgondoltság és igényesség mellett is olvastasd el barátokkal, ismerősökkel, vagy bárki hozzáértővel.
dukálnak minőségi szöveghez! Jó, persze, ez már részben a webdesigner feladata, de az nagy könnyebbség neki is, ha van miből kiindulni: a megfelelő képek megtalálása pedig óriási segítség lehet ebben. De nem csak technikailag fontos, hogy tökéletes legyen, a témája és hangulata is passzoljon a szöveghez!