Egy kérdéssel indítnám ezt a blogcikket: Szerinted mi a honlapok legfőbb funkciója? Egyáltalán, miért kell weboldallal rendelkezned? Erre a kérdésre sokszor egy kicsit zavarodott hallgatás a válasz. Esetleg elhangzik, hogy a honlap azért kell, hogy legyen: arra való, hogy komolyabban vegyenek, hiszen weblappal rendelkezni egyfajta presztízskérdés, ami növeli a bizalmat a leendő vásárlókban. Internetes névjegy, egy fellapozható, interaktív valami a vállalkozásról, a cégről. Azonban így gondolni egy honlapra nagy hiba. Ha a felsorolt néhány válasz példát megnézed, felfedezhetsz bennük egy nagyon fontos közös pontot: mindegyik passzív természetű elemként tartja számon a weboldalakat. Pedig miért is ne játszhatna a weboldal aktív szerepet a vállalkozásod sikerében? A honlap ugyanis egy nagyszerű eszköz, rengeteg lehetőséggel. És nélkülözhetetlen eleme is az értékesítési csatorna felépítésében.
De mi az az értékesítési csatorna?
Az értékesítési csatorna az az út, amelyen keresztül a termékeid vagy szolgáltatásaid eljutnak a vevőidhez. Fontos, hogy a megfelelő csatornát válaszd, illetve építsd ki magadnak, mert ekkor fogsz tudni hatékonyan eljutni a célközönségedhez, a reménybeli ügyfeleidhez.
Ha a weboldalt afféle netes névjegykártyaként kezeled, az egyáltalán nem segít téged abban, hogy megnyerd az embereket. A névjegykártya csupán statikus információkat hordoz, míg a honlap dinamikus platform is lehet, tele lehetőségekkel. A weblap nem csak az elérhetőségeidet adja meg, vagy a szolgáltatásaidat listázza ki, de márkát épít, bizalmat kelt a célközönségedben, értéket kínál a látogatóknak, és lehetőséget teremt az interakcióra. Sőt, mi több: a jól felépített weboldal nem csak a lehetőséget teremti meg az interakcióra, hanem az igényt is. És itt a lényeg. Nem az számít, hogy a névjegykártyán nem tudsz blogbejegyzéseket publikálni, videókat megosztani, vagy termékeidet bemutatni, bár ez is mind igaz. A lényeg az, hogy a weboldal aktivizálja a vásárlót, feltámasztja benne a vágyat a szolgáltatásod, terméked iránt. Ha jól van összerakva.
A weboldalad nem csupán egy statikus eszköz, hanem egy dinamikus platform, tele lehetőségekkel. Használd ki a weboldal nyújtotta lehetőségeket, és építs sikeres online jelenlétet a vállalkozásod számára! Gondolj a weboldaladra befektetésként, ami hosszú távon megtérül. A névjegykártya egyetlen alkalommal készül el, míg a weboldalt folyamatosan fejlesztheted és bővítheted.
Hogyan lehet egy weboldalból hatékony értékesítési csatornát csinálni?
Mint minden változás, ez is belül indul el: felejtsd el azt a közhiedelmet, hogy a weboldallal való munka egy véges lineáris folyamat: megtervezik, elkészül, özönlenek a vevők, végefőcím. Nem, sajnos nem. A vásárlók hada lehet, hogy a 100. lépés után valóban érkezik, de semmiképpen sem a weblap elkészülte után. Attól hogy van egy honlapod, nem a versenyt nyerted meg, hanem felállhattál a rajthoz. Ha jó az oldal, akkor ezt egy profi futócipőben teszed, nem pedig egy 1000Ft-os kínai vászoncsukában. De a futócipő önmagában nem nyeri meg a versenyt, csak lehetőséget ad a jobb eredmény elérésére.
1. Ismerd meg célközönségedet!
A célközönséged alapos megismerése a legfontosabb, ez az alapkő a hatékony értékesítési csatorna felépítésében. Ha megérted, hogy kik a vevőid, hol töltik az idejüket, milyen igényeik és problémáik vannak, és hogyan kommunikálhatsz velük hatékonyan, azt is tudni fogod, milyen igényeik vagy problémáik vannak, amikre megoldást ajánlhatsz.
Íme néhány tipp a célközönség hatékony felméréséhez:
Készíts vevőprofilokat:
- Kezdd el a célközönséged demográfiai adatainak összegyűjtésével, mint például a kor, nem, lakóhely, jövedelem és foglalkozás.
- Azonban ne állj meg itt! Menj tovább, és kutass mélyebben az érdeklődési köreikben, a hobbijaikban, az értékeikben és a viselkedésükben.
- Gondolkodj a célközönséged fájdalmas pontjain is. Milyen problémákkal küzdenek? Milyen kihívásokkal szembesülnek?
- Végül, gondold át a célközönséged céljait és vágyait. Mit akarnak elérni? Milyen megoldásokat keresnek?
Ezeket a kérdéseket átgondolva alkoss meg karaktereket: a célcsoportjaid tipikus képviselőit. Bármit is teszel ezen túl, ezeket a „szereplőket” figyelembe véve tedd.
Végezz versenytárselemzést:
Vizsgáld meg a versenytársaidat, és tanulj a célközönségüket érintő stratégiáikból. Milyen tartalmat készítenek? Milyen platformokon aktívak? Ez segíthet azonosítani a célközönségedben rejlő lehetőségeket és kihívásokat.
Kérdezd meg a vevőidet:
Ha már voltak/vannak ügyfeleid, akkor a legjobb módja annak, hogy megtudd, mit akar a célközönséged, ha megkérdezed őket. Küldj felméréseket a vevőidnek, interjúvöld őket, vagy szervezz fókuszcsoportokat. Nyitott kérdéseket tegyél fel, és hallgasd meg figyelmesen a válaszaikat.
Ne feledd: A célközönséged nem statikus csoport. Folyamatosan fejlődnek és változnak, ezért fontos, hogy folyamatosan kutasd és kövesd őket.
2. Fogalmazz meg világosan egy bombajó ajánlatot!
Ha az első pontban foglaltakat lelkiismeretesen elvégzed, rengeteg információd lesz azokról az emberekről, akiket a vásárlóidnak, ügyfeleidnek szeretnél tudni. Sőt, azt is tudni fogod, hogy mások mit kínálnak nekik, hogyan próbálják megszólítani őket.
Na most, mindezen információk birtokában fogalmazz meg egy olyan ajánlatot, amit a célközönséged tagjai nem tudnak visszautasítani! Vedd elő a céljaikat, vágyaikat, az akadályaikat, és ezekből indulj ki. Hol és miben tudsz nekik segíteni ezekkel kapcsolatban? Ha ez megvan, ebből már képes leszel egy valóban hatásos ajánlatot adni.
3. Készíts vonzó tartalmakat!
A tartalom a weboldalad szíve és lelke. Sőt, az még hagyján: igazából az egész márkád, vállalkozásod szíve-lelke. Ez az, amin keresztül el tudod juttatni a célközönséged felé az ajánlataid értékét. Legyen szó akár weboldalról, akár egy social media post-ról, mindegyik téged fog képviselni. Úgyhogy nem érdemes a tartalomgyártást félvállról venni.
Milyen a jó tartalom?
- Legyen érdekes, információdús és könnyen fogyasztható. Használj vizuális elemeket, mint például képeket, videókat és infografikákat, hogy a tartalmad még vonzóbb legyen. Mesélj történeteket, amelyekkel a célközönséged azonosulni tud. Vess be mindent, hogy a tartalmaid etessék magukat.
- Válaszd ki a megfelelő platformokat: Hol tölti az időt a célközönséged? Milyen oldalakon vannak fenn, miket használnak? Oszd meg a tartalmaidat ezeken a helyeken.
- Rendszeresen jelenj meg: Folyamatosan ossz meg új tartalmakat, és tarts fenn egy számodra is kivitelezhető ütemezést. Légy következetes a márkáddal és az üzeneteddel az összes platformon, és ne tűnj el időnként sem: a követőid idővel számítani fognak a tartalmaidra, ha megismerik, mikor szoktak érkezni. Ha a tartalmak elmaradnak, azzal megbízhatatlanság benyomását kelted.
- Kövesd nyomon a tartalmad teljesítményét, hogy lásd, mi működik, és mi nem. Az értékesítési csatorna építése szempontjából létfontosságú, hogy lásd, mennyire sikerült megtalálnod a célközönséged tagjait.
Milyen fajta tartalmakat készíts?
- Közösségi média bejegyzések: Ossz meg érdekes és megosztásra ösztönző bejegyzéseket a célközönséged számára releváns témákban.
- Blogbejegyzések: Már tudod, mik foglalkoztatják a számodra releváns embercsoportokat. Ossz meg blogbejegyzéseket a számukra releváns témákban.
- Videók: A videó kincsesbánya lehet a bizalomépítésben! A legtöbb ember sokkal megbízhatóbbnak értékeli azokat a cégeket és vállalkozásokat, akik videós anyagokat is készítenek.
- E-book: Írj ingyenes e-könyveket, amelyek értéket nyújtanak a célközönségednek, és cserébe gyűjtsd be a nevüket és e-mail címüket.
- Hírlevelek: Az érdeklődőidnek ajánld fel, hogy iratkozzanak fel a hírleveledre, és így kedvezményekben, akciókban is részesülhetnek.
- Webináriumok: Tarts élő webináriumokat, hogy kapcsolatba lépj a célközönségeddel és értéket nyújts számukra.
Ne feledd: A hatékony tartalomkészítés egy folyamatos folyamat. Kísérletezz a különböző tartalomtípusokkal és platformokkal, hogy megtaláld, mi működik a legjobban a célközönséged számára.
4. Ösztönözd cselekvésre a látogatót!
Mondd meg a látogatóknak, hogy mit szeretnél, hogy tegyenek. Legyen az vásárlás, feliratkozás hírlevélre, vagy a kapcsolatfelvétel. Helyezz el jól látható és vonzó, cselekményre buzdító gombokat (CTA) a weboldala kulcsfontosságú pontjain. Fontos azonban, hogy ne told túl: Egy oldalnak csak 1-2 CTA-ja legyen, és jellemzően egy oldalon egy irányba tereljék a látogatót. Ha például a kezdőoldaladon van 6 gomb, és mind a 6 valami mást kér (nézd meg ezt, iratkozz fel, látogass el, kövess be, jelentkezz, vedd meg ezt, stb), a látogató jellemzően passzív marad majd, és -még ha lehetett is volna,- így nem ő lesz a következő ügyfeled.
5. Kövesd nyomon a weboldalad forgalmát és teljesítményét!
A weboldalad teljesítményének nyomon követése elengedhetetlen ahhoz, hogy megtudd, mi működik, és mi nem, hogy javítani tudd a weboldalad hatékonyságát. Számos ingyenes és fizetős eszköz áll rendelkezésedre, amelyek segítenek ebben. Így érdemes csinálni:
Használj webanalitikai eszközt:
- A legelterjedtebb webanalitikai eszköz a Google Analytics. Ez az eszköz ingyenesen használható, és számos funkciót kínál a weboldalad forgalmának és teljesítményének nyomon követésére.
- Hőtérképet is használj! Ezek vizuálisan ábrázolják, hogy a látogatók hol kattintanak a weboldaladon. Ebből megtudhatod, a honlapod mely részei működnek jól és mely részek szorulnak még fejlesztésre vagy változtatásra.
Kövesd nyomon a forgalmat és a konverziót:
- A forgalom nyomon követésével megtudhatod, hogy hányan látogatják el a weboldaladat, és honnan jönnek. Ez az információ segít megérteni a célközönségedet, és meghatározni a marketingstratégiádat.
- A konverziók azok a cselekvések, amelyeket a weboldalad látogatói végrehajtanak, például termékvásárlás vagy űrlapkitöltés.
- A konverziók nyomon követésével megtudhatod, hogy a weboldalad mennyire hatékony a céljainak elérésében.
Figyeld a felhasználói viselkedést:
- A látogatóid viselkedésének nyomon követésével megtudhatod, hogy az emberek hogyan használják a weboldaladat.
- Végezz A/B tesztelést! Ezzel összehasonlíthatsz két különböző weboldal verziót, hogy lásd, melyik teljesít jobban. Ez egy elég hatékony módszer arra, hogy javítsd a weboldalad konverziós arányát.
Kövesd nyomon a honlap teljesítményét:
- Gondoskodj arról, hogy a honlapod technikailag is jól működjön! Fontos, hogy gyorsan töltsön be, minden kép és aloldal meglegyen, minden űrlap jól működjön, stb.
- Figyeld a SEO-t! A rangsorolás a keresőmotorokban megmutatja, hogy a weboldalad milyen helyen jelenik meg a keresési eredményekben. A rangsorolás javítása segíthet növelni a weboldalad forgalmát.
A weboldalad teljesítményének nyomon követése – csak úgy, mint a tartalomgyártás-, időbe telik és folyamatos munkát igényel. Azonban az értékesítési csatorna építése szempontjából ez mégis nélkülözhetetlen tevékenység, aminek hiányában „söréttel próbálsz madarat lőni”; lehet vele kísérletezni, de nem érdemes.
6. A kapott eredményeid függvényében változtass!
Ha tényleg beleállsz ebbe a folyamatba, rengeteg információhoz juthatsz hozzá: olyan információkhoz, amelyeknek tudatában ha folyamatosan optimalizálod a weboldaladat, mindig egyre közelebb és közelebb juthatsz ahhoz, hogy megtaláld a hangot a célközönségeddel. Ha pedig tudsz hozzájuk szólni, mert tudsz miről, és te is hiteles vagy az ő szemükben, már nyert ügyed van! És ez az, amikor valóban átszakítod a célszalagot, és rendelkezni fogsz egy sikeres vállalkozással, és olyan weboldallal, ami támogatja az értékesítési csatornád hatékony működését.
+1: Biztosíts kiváló ügyfélkezelést!
Megvannak a vásárlók? Szuper, gratulálok! Már csak az van hátra, hogy meg is tudd tartani őket. A vásárlók akkor lesznek elégedettek, ha valahányszor hozzád fordulnak, mindig azt érzik, hogy számítanak. Íme néhány tipp a jó ügyfélkezeléshez:
- Légy proaktív: Ne várd meg, amíg az ügyfelek panaszkodnak, vagy kérdés merül fel bennük. Próbáld az elejét venni az ügyfélkezelés során minden kételynek, ami felmerülhet az emberekben.
- Kommunikálj hatékonyan: Légy világos, tömör és udvarias és kedves.
- Légy empatikus: Próbáld meg a helyükbe képzelni magad, és értsd meg a nézőpontjukat és próbálj olyan választ vagy megoldást adni nekik, ami valóban segít a problémáikon és nehézségeiken.
- Oldd meg a problémákat gyorsan és hatékonyan: Az ügyfelek előbb-utóbb problémákkal fognak szembesülni. Fontos, hogy ezeket a problémákat gyorsan és hatékonyan oldd meg. Ne hagyd, hogy az ügyfeleid hosszú ideig várjanak a válaszodra, és hogy a problémák elharapóddzanak.
- Kérj visszajelzést: Fontos, hogy rendszeresen kérj visszajelzést az ügyfeleidtől. Ez segít megérteni, hogy mit csinálsz jól, és mit kell javítanod. A visszajelzést felhasználhatod a szolgáltatásaid és termékeid javítására is.
- Fejezd ki feléjük a háládat: Ne feledd, hogy az ügyfeleid a vállalkozásod sikerének kulcsai. Mutasd ki, mennyire fontos számodra az elégedettségük. Ez segít megerősíteni a velük való kapcsolatot, és arra ösztönzi őket, hogy visszatérjenek hozzád.
Ne feledd: Az ügyfeleid a legfontosabb befektetésed. Ha jól bánunk velük, akkor ők is jól bánnak veled.
Összegzés
Ne feledd, a megfelelő technológia használata mellett a stratégia is kiemelten fontos. Fektess időt egy olyan átfogó online marketing stratégia kidolgozásába, amely céljaidhoz igazodik. Ez magában foglal mindent: a tartalommarketinget, a közösségi médiát, a keresőmotor-hirdetést (SEM), a weboldal felépítését, az ügyfélkezelést, stb. Mindezek nagyon fontos összetevők ahhoz, hogy egy hatékony értékesítési csatorna összeálljon. Mi több: ezek azok a darabjai a kirakósnak, amiket ha a helyükre illesztesz, mint a puzzle, összeadódnak és kiadják a hőn áhított képet: a honlapod végre nem csak egy porosodó adathalmaz lesz egy szerveren, ami a pénzt viszi, hanem egy valódi, profitot hozó és nyereséges weboldal.
Végezetül pedig fontos a türelem. Egy jól működő értékesítési csatorna felépítése időbe telik. Ne várd el a csodát egyetlen éjszaka alatt, mert sajnos ez nem így működik. Folyamatosan tesztelj, tanulj és javíts: és az eredmény nem fog elmaradni.