Egy új honlap megvalósításához -a megfelelő szakemberen kívül- két komoly alapanyagra van szükség. A szövegre és a képekre. Múlt héten az előbbiről volt szó, most lássuk azt, mi a helyzet a fotókkal.
Milyenek legyenek a képek?
Mindenekelőtt: jó minőségűek. Mondani könnyű, persze, de milyen a jó minőségű fotó? Honnan ismerem fel, hogy egy fénykép jó-e, vagy rossz?
- Jó a felbontása és a mérete.
A weblapon felhasznált képeknek bizonyos minimum technikai feltételeknek meg kell felelnie. A honlap ugyanis sokféle kijelzőn fog megjelenni, sokféle méretben. Mindegyiken jól kell, hogy mutasson. A jó képekről általában elmondhatók, hogy a számítógép monitorján a 100%-os méret a monitor egyik szélétől a másikig tart.
- Éles, megfelelő fókusszal és kompozícióval.
Az adott fotó akkor számít jónak (legalábbis nem rossznak), ha a fénykép tárgya tűélesen látszik, és megfelelő helyen szerepel. De legalábbis az adott kép felhasználási módjától függően az a minimum, hogy nem lóg le a fényképről, és hogy legyen némi tér a fotó témája és a kép széle között. A kompozíciót természetesen ennél jóval tovább is lehet boncolgatni, de az már egy másik blogcikk lenne 🙂
- Megfelelők a színek, az árnyékok és a fények.
Egy túl sötét, árnyékos fotó bizony nemcsak kicsiben, nagyban sem mutat sehogy. Ráadásul egy weboldalba beágyazva még inkább feltűnő lesz az adott kép rossz minősége. Ugyanez a helyzet a túl világos képekkel, ahol a legvilágosabb részek kiégnek a fotón (a kiégés az, amikor a világos felületek fehéren világítanak ahelyett, hogy a valós színek látszanának a felvételen)
- Amennyiben ember szerepel a képen, ne legyen agyonretusálva!
Mostanság, amikor a mindenféle fényképes filterek elárasztották az internetet -és még a telefonnak is van beépített képjavító funkciója, ami nagyítja a szemeket és elmossa a bőrhibákat, pórusokat, nem is olyan könnyű látni a különbséget a durván (értsd: nem szakszerűen) feljavított és az ízlésesen retusált kép között a különbséget. Pedig van, és nem is kevés. Érdemes hegyezni a szemünket rá, mennyi túlretusált fotóval találkozunk valójában. Annyi biztos: többel, mint amennyi feltűnik.
Ezeknek a feltételeknek a telefonnal, illetve az amatőr fényképezőgéppel/amatőr által jó géppel készült fotók sajnos egyáltalán nem felelnek meg, így ezeket jobb elfelejteni. A mobil általában már a kép élességén és a fényein elbukik, és sajnos a fotózáshoz nem értő ember által készült kép is fényévekre lesz egy jó felvételtől, bármilyen szupermasinával is készíti azokat.
De hát a Photoshop megoldja, ha nem jó a kép, vagy nem erre való?
Nem, az a helyzet, hogy a Photoshop sem mindenható, bármennyire is nagyszerű grafikai program és bármennyire is így tűnik néha. Természetesen értő kezek irányításával nagyon sok mindenre képes, de van, amire nem használható: nem képes a kis képet minőségromlás nélkül nagyítani, az életlen képet stúdióminőségűvé alakítani és bár egy jó képkivágás nagyon sok átlagos képből tud jót varázsolni, azért az sem olyan egyszerű, hogy csak két klikk, és bumm. Amivel a Photoshop bizonyos keretek között tud valamit kezdeni, az a fények, színek és a retusálás, de ezekkel sem bármilyen alapanyagból.
A fentieket végiggondolva valószínűleg mostanra jól látszik, hogy ez sem olyan egyszerű műfaj. Pedig azt a témát még elő se vettük, hogy mitől lesz egy kép jó kép. A fenti kis lista csak azt sorolja, mitől lehet egyáltalán alkalmas a feldolgozásra. Hiszen gondolj bele: Egy jó fotó egészen biztosan jó minőségű a technika oldaláról is nézve, de egy jó minőségű kép még egyáltalán nem biztos, hogy jó kép is.
Rendben, akkor honnan legyenek a weboldalam képei?
Két megoldás kínálkozik.
Az első a stockfotó: Ma már Dunát lehet rekeszteni az üzleti célra árult fényképekkel, amelyek fizetős, vagy akár ingyenes oldalakról is letölthetők. A választék kvázi végtelen, és a minőség is nagyon széles skálán mozog: egyaránt lehet találni kiváló és pocsék képeket. Hogy mennyire, ill. milyen arányban érdemes stock fotókkal dolgozni, az attól is függ, mi a honlapod témája. Például, ha konkrét fizikai termékek eladásáról van szó, nyilvánvalóan nem lehet csak a netről letöltött képekből felépíteni a weboldalt.
Mi az előnye? – Általában véve olcsóbb, és neked mindenképp egyszerűbb, mert nem kell pepecselned vele.
Mi a hátránya? – Legfőképp az, hogy sokkal kevésbé lesz hiteles. A stock fotó egy külön műfaj, és ez általában látszik is. Gyakran mesterkéltek, erőltetettek, eltúlzóak, ami visszás hatást kelthet a nézőjében. Nehezebb belőlük egységes megjelenést kovácsolni, és a minőségibb képek könnyen drágábbak is lehetnek.
A második megoldás a fotózás
Ami nem feltétlenül fáklyás menet, hiszen fényképezkedni nem is olyan egyszerű néha még akkor sem, ha szakértő kezekre bíztuk magunkat. Ráadásul általában nem is lehet teljesen megúszni, hiszen a honlap témájától függően könnyen szükség lehet néhány saját fotóra is, amit nem lehet csak úgy lőni az ablak mellett szelfi vagy egyéb kamerával.
De lássuk, mi az előnye? – Főként a hitelesség. Egy jó fotósnál elkészült képek nem csak a technikai feltételeknek fognak megfelelni, de tartalmilag, hangulatilag és egyéb szempontok szerint is kitűnőek lesznek. A fotóssal készíttetett képek nagyobb bizalmat keltenek, stílusban egységesek maradnak és mindezen szempontok mellett olyanok lesznek, amilyennek te szeretnéd őket.
Mi a hátránya? –A fotósok piaca is olyan, mint a grafikusoké és webdesignereké: rengetegen vannak, csakhogy a megfelelő szakmai tudás keveseknél van meg, és nem feltétlenül könnyű egy jó szakemberre rábukkanni. Főleg nem könnyű tapasztalatlan szemmel meglátni, hogy ki az, aki tényleg jó. A jó fotós ráadásul nem biztos, hogy azonnal rá fog érni, és főleg nem egy kiló kenyér áráért fog dolgozni, hiszen a tudása valóban érték, és ennek megfelelően van tele a naptára és eszerint fog díjazni is.
Miért kell ennyire körülményeskedni a képekkel?
Leginkább azért, mert a minőség hiánya borzasztóan visszatetsző. Még ha pont téged nem is érdekel feltétlenül, hogy a honlapodon használandó kép picit életlen, hidd el, a látogatót fogja. Egyre több helyen lehet találkozni kiváló minőségű fotókkal, és ha az ember szeme rááll erre, akkor ilyen előzmények után nem fog akarni vásárolni egy olyan oldalon, ahol a képek nem megfelelőek. Leendő és reménybeli vevőd/ügyfeled ugyanis nem fog abba belegondolni, hogy mennyibe került ez a weboldal neked mind pénzben mind fáradtságban. Helyette az lesz az első, ami az eszébe jut, hogy: „Ha még a képeken is pénzt/energiát spóroltak ezen az oldalon, vajon mi mindenben spóroltak még?” És ennyi volt, a honlap gyengébb megjelenését máris összemossa a szolgáltatásod minőségével, és már el is vesztetted. A minőség tehát aduász: nem érdemes spórolni rajta. Ha van rá igényed, az hosszabb távon sokkal jobban megtérül, mint ha inkább a költségkímélő megoldásokat részesíted előnyben a minőséggel szemben.