Ha vállalkozó vagy, vagy épp vállalkozás indításán gondolkodsz, akkor bizonyára találkoztál már a logó fogalmával. Jó, valószínűleg akkor is, ha éppen most kerültél elő egy lakatlan szigetről 10 év magány után 🙃 De azért biztos, ami biztos, tisztázzuk le a fogalmat: A logó nem csupán egy aranyos kis ábra a cégneved mellett, hanem egy erőteljes eszköz, amely képviseli a márkádat, és segít a piacon való megkülönböztetésben. Ahogy a Wikipédia írja: „A logó egy cég, szervezet, áru vagy szolgáltatás azonosítására szolgáló egyedi, jól felismerhető jel. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyíti a tájékozódást a piac szereplői között.” Oké, ez az elmélet.
De mit jelent ez a gyakorlatban?
Röviden és tömören azt, hogy a logótervezés jóval túlmutat azon, hogy egy-egy ábra szimpatikus-e. Ez nem csupán egy sokadrangú esztétikai kérdés, hanem nagyon is tétje van a logód „milyenségének”. A logónak alapvető kritériumoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy hatékony legyen. Méghozzá rögtön soknak. Az alábbiakban röviden átnézzük együtt, mik is ezek a konkrét szempontok, és mi történik, ha az adott szempontot nem veszi figyelembe a tervező.
1. Egyszerűség: a hatékonyság kulcsa
A jó logó egyik legfontosabb jellemzője az egyszerűség. A praktikum. Kiválóan megjegyezhető, többféle színváltozatban és méretben készül, így minden felületen tökéletesen mutat. Egyszerűsége okán nagyon jól megjegyezhető, az ember felismeri már akkor is, ha másodjára látja. Kifejező a stílusa, kiemelkedik a konkurenciából, ezzel tovább erősíti a megjegyezhetőséget, és ezáltal a bizalmat is.
Persze, a logók esetében is vannak különböző stílusok, amik más-más szintet engednek meg egyszerűség és túldíszítettség terén (lásd: Starbucks), meg persze függ ez a cég területétől, ismertségétől, a konkurenciától, és lehetne még sorolni, DE. Ha elkezdesz nyitott szemmel járni, azt fogod észrevenni, hogy a legtöbb nagy cég inkább egyszerűsít a logója design-ján, és nem fordítva. Jó, néha kicsit túltolják, de összességében ez még mindig jobb irány, mintha visszamennénk a „stockoldalak veleje egy üstben összekotyvasztva” stílushoz 🙂
Mi van, ha a logóm bonyolult?
Hát, mint fent felsoroltam, ez sokmindentől függ, de úgy 90%, hogy a te logódra is ezek lesznek igazak: bizonyos színű háttereken nem látszódik, vagy hülyén néz ki. Nem is olvasható, a betűtípus túl díszes hozzá. Kicsiben teljesen összemosódik, nem látszik az ábra lényege. Nagyban szétesik. Ha peched van, akkor kicsiben is. Gondolkodni kell rajta, mit is ábrázol, vagy ami még rosszabb, idézheti a klasszikus, szemkínzó, gagyi WordArt-os hatást. Olcsó, igénytelen benyomást kelt, és ezáltal a márkádról alkotott kép is ebbe az irányba fog elmenni (mert bizony az emberek a cégér alapján ítélik meg a terméket/szolgáltatást).
2. Figyelemfelkeltés: a megkülönböztetés művészete
A logódnak képesnek kell lennie arra, hogy megragadja a figyelmet. És igen, tisztában vagyok vele, milyen képtelennek hat az egyszerűség után azt írni, hogy legyen megkapó és figyelemfelkeltő. És nem, ez nem ellentmondás önmagammal 😂. A figyelemfelkeltésnek is van… khm… „ordenáré” és „igényes” formája. Nyilvánvalóan az utóbbit szeretnénk elérni. Az pedig nem arról szól, hogy minden lehetséges díszítést felvonultat a logó és a szivárvány mind a hét színében fullosan pompázik, hanem inkább arról, hogy hogyan éri el a tökéletes vizuális egyensúlyt a méretek, formák, elrendezések, betűtípusok, és színek felhasználásával úgy, hogy mindez egyáltalán nem tűnik soknak, mégis megakad rajta az ember szeme. Egy jó logó kitűnik a versenytársak közül, miközben visszafogott és elegáns marad (kivéve, ha bizonyos jól megalapozott piackutatás alapján ezt a receptet célszerű „felrázni” kicsit).
Mi van, ha a logóm nem figyelemfelkeltő (vagy nem úgy, ahogy kéne)?
Egy kevésbé figyelemfelkeltő logó könnyen elveszik a versenytársak között, különösen a mai, vizuálisan túlterhelt világban. Ha logód nem tűnik ki a tömegből, lehetséges, hogy az emberek egyszerűen átsiklanak rajta, és ezzel értékes lehetőségeket vesztesz el arra, hogy felkeltsd a figyelmet és megragadd az érdeklődést.
Ellenben, ha a logó nem a megfelelő minőségű és beállítottságú figyelmet vonzza be, azt fogod érezni, hogy „folyton a hülyék találnak meg”. Mert nem kellő odafigyeléssel készült, nem a célközönségre rezonál, hanem random emberekre. Ha túlzó hatásokkal éri el a figyelem felhívását, akkor garantáltan nem lesz átfedés a piacképes célközönséged és az „emberek, akiknek feltűnt a márkám” csoport között.
3. Felismerhetőség és megjegyezhetőség: a Márkád Arca
A következő (már amennyiben beszélhetünk ilyen témában linearitásról -bár szerintem nem) legfontosabb tényező a logód megtervezésekor a felismerhetőség és a megjegyezhetőség. A cél az, hogy a logód azonnal beugorjon az embereknek, amikor a márkádról van szó. Az egyszerűség ebben is segít, de itt már több dolog is szerepet játszik. Gondolj csak olyan logókra, mint a Nike pipája vagy a McDonald’s arany ívei – egyetlen pillantás, és azonnal tudod, melyik cégről van szó.
Mi van, ha a logóm nem felismerhető?
Ha a logód túl általános, nehéz megjegyezni, és könnyen összetéveszthető más cégekkel. Ez különösen akkor veszélyes, ha telített piacon próbálsz érvényesülni. Ilyenkor simán generálhatsz forgalmat a konkurenciádnak, amit feltételezem, nem akarsz. Az egyedi forma, színkombináció vagy betűtípus nem az egoizmus vagy az önértékelés kedvéért kell, hogy kiemeljen a tömegből. Egyszerűen ez kell ahhoz, hogy megtaláljanak. És ha könnyű a márkádat összekeverni máséval, az olyan, mintha camouflage-t viselnél, miközben éppenhogy látszódni kéne.
4. Időtállóság: az állandóság értéke
Az időtállóság talán nem tűnik elsőre olyan fontosnak, de gondolj bele: egy logó nem egy-két évre készül. A logódnak éveken, évtizedeken át szolgálnia kell. Reméljük, ugyebár 🙂. De mivel a cél ez, induljunk ki ebből. Ilyen szempontból már érezhetően fontos, hogy ne csak a pillanatnyi trendeket kövesse, hanem olyan értékeket is tükrözzön, amelyek hosszú távon is relevánsak maradnak. Sok nagyvállalat is törekszik arra, hogy logója időtálló legyen. Gondolj például a Coca-Cola-ra, amelynek logója évtizedek óta alig változott.
Mi a helyzet, ha a logód trendi, de nem időtálló?
Ha túlzottan trendkövető a logód, könnyen előfordulhat, hogy pár év múlva már elavultnak hat. Ez arra kényszeríthet, hogy újraterveztesd a logódat, ami nemcsak költséges, de a márka felépítését is hátráltathatja. Mert ugye akkor meg kell ismertetni az újat, ki kell cserélni mindent IS, amin a régi rajta van, stb, stb. Nagy macera. És könnyen elkerülhető. Az időtálló logók éppen azért sikeresek, mert a trendeken felülkerekedve hosszú éveken át képesek megőrizni frissességüket és relevanciájukat.
5. Vektoros grafika: a rugalmasság és minőség biztosítéka
Na, lebuktam: ez itt egy kakukktojás listaelem, mert nem a logó kivitelezéséről, hanem a formátumáról szól. Viszont van olyan fontos ez a kritérium, hogy megérje idesorolni. Mennyi „remek” történet van Photoshopban, Canvában tervezett logókról… Egy grafikus ezek hallatán jó nagyot csap a homlokára. Vagy legalábbis rezignáltan felhúzza a szemöldökét. Miért? Mert ezek a képek pixelesek lesznek. Ami meglehetősen hátrányosan érinti a „mindenhol felhasználhatóság” elvét. Erre kell a vektorgrafika. Ez ugyanis képes arra, hogy logód mérettől függetlenül éles és tiszta maradjon, legyen szó névjegykártyáról vagy óriásplakátról.
Mi történik, ha nem vektoros a logód?
Ha logódat például pixelgrafikával készíted, az nagyon gyorsan elkezdhet „pixelesedni”, ha nagyobb méretben használod. Zajos lesz, életlen, és gagyi. Olcsójános, de legalábbis igénytelen benyomást keltesz vele, ez pedig nem csak esztétikai probléma, hanem valóságos márka szabotázs. Egy rossz formátumú logó (a tartalmi minőségről még nem is beszélve) azt a benyomást keltheti, hogy a vállalkozásod sem ad a részletekre, ami sok potenciális ügyfelet elriaszthat.
Hogyan készíts hát jó logót magadnak?
Kapszkodj meg: sehogy. Igen, ezt így tényleg leírtam. Ne te csináld meg a saját logódat. Nem azért, mert grafikusként ez a munkám (bár amúgy tök jó érzés kenyeret venni a boltban 😃), hanem azért, mert ha csak a felét elolvastad a fenti érvelésnek, akkor biztosan érzed már: jó logót tervezni nehéz. És bár sok a grafikus, mégsincs feleannyi jó logó sem, ami azt jelenti, hogy egy gyengébb képességű szakemberen is simán kifog a feladat. Pedig ő tanulta, gyakorolta, magyarázták neki (jó, tételezzük fel, hogy mindenkivel ez a helyzet, aki grafikusnak hívja magát, mert sajnos ez sem igaz). Egy szó, mint száz: Ne te tervezz logót. Készíttesd. Drágább, de bőven megéri a befektetést, mert olyan lesz.
Kivel készíttesd el a tökéletes logót?
Jó grafikussal (pl. velem 🙄). Jó, önpromót félretéve: nézz körül alaposan a piacon. Nézd meg a weboldalakat, nézd meg a portfóliókat. Ha többféle témában, többféle stílussal is készült munkákat látsz, valószínű, hogy kifogtál valaki jót. Meg ugye a fentiek miatt már kicsit jobban is tudod, mit keresel és mit nézz 🙂. Árulkodó az is, ha a portfólióban csupa „hálás téma” szerepel. Esküvőrendezőknek, fotósoknak, meg hasonló „szép szakmáknak” sokkal könnyebb logót -és bármi mást is- tervezni, egyszerűen, mert inspirálóak. Ha látsz nehéz témát egy portfólióban, és megítélésed szerint jó az eredmény, akkor elég valószínű, hogy egy jó szakember munkáját nézed éppen.
Összegzés
A logó a vállalkozásod egyik legfontosabb eleme. Meghatározza, hogyan látják majd a cégedet a potenciális ügyfelek -vagy hogy meglátják-e egyáltalán. Képet alakít ki rólad, mint a ruházatod vagy az ápoltságod. Nem érdemes félvállról venni, és nem érdemes spórolni rajta. Hosszútávon ugyanis sokkal többe fog kerülni, mint az a 20-30 000Ft, amit az elkészítésén spórolnál meg.
De ne feledd: a logó csak egy része a teljes arculatnak. A logó az arcod, de az arculat a teljes megjelenésed, az összképed. Azt pláne nem érdemes félvállról venni. De erről majd egy másik cikkben mesélek tovább🙂.