Ebben a cikkben az egyik legfontosabb eszközről lesz szó, ami csak egy designer „eszköztárában” fellelhető. Elengedhetetlen eleme ugyanis egy jó grafikai tervnek, legyen szó bármiről: akár weboldalról, akár arculatról, vagy egyszerűen csak egy sima szövegről. Szinte olyan, mint a levegő: amíg ott van és rendben van, észre sem veszed. Na de a hiánya… az már meglehetősen feltűnő és kellemetlen.
A white space röviden és tömören az üres tér, amit az egyes elemek, blokkok, vagy sorok, de akár betűk között helyezkedik el. Bár elnevezésében ott van a white, azaz a fehér szín, egyáltalán nem biztos, hogy a white space fehér is lesz (sőt…). Egy sötét színekkel operáló weboldalnál meglehetősen furcsa látványt nyújtana, nemigaz? Tekintsünk inkább rá negatív térként.
Mi a szerepe?
Sajnos sokan (főleg, ha kívülállóként nézik) hajlamosak azt gondolni, hogy a white space helypazarlás. Nem! A használatlan tér kulcsfontosságú egy jó dizájnhoz. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint berendezni pl. egy nappalit: összevásárolhatod a legmenőbb, legszebb bútorokat, amik csak léteznek, stimmelhetnek funkcionálisan és stílusban is, de ha túl sok van belőle és fogalmad sincs, helyezd el őket, a szoba szörnyen fog festeni. A kevesebb tehát több – esetünkben sokkal, de sokkal több. Mit tesz tehát az optimálisra meghagyott üres tér?
-Strukturálja a tartalmat.
A white space felel azért, hogy a tartalmi, szerkezeti elemeket ránézésre is jól el lehessen különíteni, így kulcsfontosságú szerepe van a rendezett, átlátható, tiszta összkép kialakításában.
-Eleganciát kölcsönöz.
Na jó, igazából nem is kölcsönzi. Egyenesen örökbe adja! 🙂 Elegancia, esztétika, légiesség, áttekinthetőség… mindnek a jól kialakított white space az alapja. Ha túl sok elem szerepel egyszerre egy helyen, az összhatás olcsó, elnagyolt, fülledt hatást kelt. Mint amikor egy csomó embert bezsúfolnak egy pici szobába. Az ilyen design taszítja a szemet, ellenállást vált ki a nézőjéből és nem sok ember fogja elolvasni, legyen bármilyen nagyszerű maga a tartalom.
-Befolyásolja a megtekintési sorrendet és vezeti a felhasználót.
Helyes alkalmazással vezetni lehet vele az ember szemét, így az egyes elemek megtekintési sorrendjére is hatással van. Volt már, hogy egy weblapnál automatikusan egy bizonyos elemre ugrott a tekinteted? Az valószínűleg nem csak a méret és a színek miatt volt így 😉
-Segít gyorsan és egyszerűen átadni a lényeget.
Tanulmányok igazolják, hogy az átlagos internethasználó figyelme körülbelül 6 másodpercig tart ki, amely értékre gyakorlatilag az aranyhalak is rávernek egy kört (ők 7-8 mp-ig bírják). A hatékonyan használt white space segít az elkészült design-nak abban, hogy az üzenetet gyorsan eljuttassa a felhasználóhoz, az információ kiemelésével pedig növelje egy esetleges megkeresés lehetőségét.