Mi az a landing oldal és mire jó pontosan?
A sikeres online marketing kulcsa a konverzió. De hogyan érheted el, hogy a weboldaladra látogatók ne csak böngészők, de vásárlók is legyenek? Itt jön képbe a landing oldal!
A landing oldalt több néven is lehet nevezni: landoló, érkező, opt-in… mind ugyanazt takarja. Egy célzott weboldalt, melyet kifejezetten egy marketingkampányhoz hoztak létre. Biztosra veszem, hogy ha nem is tudtad, mi ez, attól még találkoztál vele. Ezek sokszor jó hosszú, egyoldalas weblapok. Nincsenek rajta menüpontok, gombok viszont igen: jó esetben ezeket megnyomva a weboldal aljára jutsz, ahol egy konkrét ajánlat vár: vedd meg most „nagyonakciósan” ezt a terméket, iratkozz fel, töltsd le az e-book-ot, ésatöbbi. Ez ugyanis a landing oldal célja: hogy a rá érkező felhasználó megcselekedje (amit megkövetel a haza) azt a dolgot, amit a honlap kínál. Ezt nevezzük konverziónak. Maga az oldal is ebbe az irányba tereli a felhasználót, ezért sincs rajta semmi más azon az egy hosszú főoldalon kívül. A landing oldal tehát egy eszköz, amivel a látogatókat vásárlókká/ügyfelekké varázsolhatsz.
Mekkora az átlagos konverzió?
Az átlagos konverziós arány változhat az iparágtól, a célcsoporttól és a konkrét célkitűzésektől függően. Általánosságban mégis elmondható, hogy a konverziós arány valahol 2% és 5% között mozog. Bezony. Ha 100 emberből 5 élt az ajánlatoddal, az valószínűleg már elég jónak számít. De persze ezt az értéket több tényező befolyásolja a termék vagy szolgáltatás árától az ajánlat vonzerején át, az alkalmazott marketingstratégiák hatékonyságáig bezárólag.
Hogyan érdemes használni a landinget?
Azt már jó a legelején tisztázni: nem csak egy landing oldalad lehet. Sőt, mi több: egy online vállalkozás, ha sikeres akar lenni, többféle ajánlatot kell, hogy a követőinek, érdeklődőknek prezentáljon. Nos, minden egyes ajánlatnak jó, ha van egy saját, külön landolója. Egyáltalán nem mindegy például, hogy az egyes ajánlatok kiket, milyen célközönséget szólítanak meg. A landing oldal felépítése ugyanis egyáltalán nem véletlenszerű (ideális esetben, ugye). A felépítésekor nem csak az ajánlatot magát kell már ismerned, de azt a közönséget is, akikből ügyfeleket szeretnél toborozni. Így tehát azt kell mondjam, a landing oldal felépítése legalább annyira marketinges munka, mint weboldalkészítői. Hiszen hiába gyönyörű a dizájn, ha alapvetően célt tévesztett. Másként lehet megfogni az egyes korosztályokat, másként kell az oldalt felépíteni, ha csak kis elkötelezettségre kéred a látogatót (pl. feliratkozás hírlevélre), vagy valamilyen anyagi elkötelezettséggel jár a landing oldal ajánlatának elfogadása (pl. vásárlás, szolgáltatás igénybevétele).
Mégis, általánosságban a landing oldal elkészítése a következőképpen kell, hogy kinézzen:
- Ismerd a célközönséged: Pontosan kik ők? Milyen korosztályú, nemű, milyen társadalmi rétegben élő embereket szeretnél megszólítani? Mik az ő problémáik és törekvéseik, mit szeretnének elérni és mit kerülnének el mindenáron? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása elengedhetetlenül fontos a landing oldal sikere szempontjából.
- Egy bombasztikus ajánlat: Ha már tudod, kikhez szeretnél eljutni, akkor azt is ki kell találnod, mit tudsz ajánlani nekik: valamit, ami vagy a vágyaikra, vagy a félelmeikre válaszol. Nézz körül természetesen a piacon is. Ha tudod, mit ajánl a konkurencia, fogod tudni ahhoz képest előnyösebbé, vonzóbbá tenni a saját ajánlatodat.
- A jól felépített landing: A fentiekkel összhangban levő szöveg és dizájn az oldalon, könnyű navigáció, jól átlátható szerkezet, hatékony CTA gombok, és persze a bombajó ajánlat: ha ezek jól vannak összeállítva, akkor az már több, mint félsiker.
- A célközönség elérése: Honnan szeretnéd „leakasztani” a landing oldaladra érkezőket? Van már hírleveled, amin keresztül el tudsz jutni az érdeklődőkhöz? Esetleg google-ön, közösségi médián szeretnél hirdetni? Ennek megfelelően kell elkészíteni a hirdetést, hírlevelet is, hogy már ott is felkeltse az érdeklődést.
Figyelem, figyelem, figyelem: Nem, sajnos nincsen tarkóra tett kézzel hátradőlés még ekkor sem, ugyanis az elkészült kampányt folyamatosan figyelni kell, hogy hogyan teljesít. Sikerült eljuttatni a hirdetést a megfelelő emberekhez? Hányan kattintottak? Ebből hányan éltek a landing oldalon lévő ajánlattal? Ha nem annyian, mint szeretted volna, hol vesztetted el őket? A megfelelő marketingbekötések használatával kaphatsz választ ezekre a kérdésekre és érdemes is minden kampányból leszűrni az ilyen adatokat: máskülönben a következő sose lesz jobb, vagy legalább ilyen jó.
Lehet landing oldal nélkül is boldogulni?
Persze, lehet. Mindazonáltal vannak nehézségei. Például, hiányzik a célzott és személyre szabott kommunikáció lehetősége, így az üzenetek általában általánosak vagy irrelevánsak lehetnek a látogatók számára. Emellett a teljesítmény mérése és optimalizálása is nehezebb lehet, mivel bár a közösségi média jó kis analitikával rendelkezik, mégsem olyan könnyű pontosan megmondani belőle, mely aspektus szorul fejlesztésre. Kevesebb adatot gyűjthetsz és kevesebb lehetőséged is van az elemzésekre és finomhangolásra. Végül, a versenyben maradás és a növekedés szempontjából fontos lehetőségeket szalasztasz el, mivel a landing oldalak nélkül nehezebb lehet hatékonyan kiaknázni az online marketing csatornák nyújtotta lehetőségeket.
Ezért a jól tervezett és célzott landing oldal létrehozása kulcsfontosságú lehet a vállalkozásod számára ahhoz, hogy növekedni tudjon és bevételeket szerezzen neked.