Weblaptulajdonosnak lenni klassz dolog! Ebben egyetérthetünk, azonban ezzel bizonyos mértékű kötelesség és felelősség jár. A GDPR (európai általános adatvédelmi rendelet) bevezetésével és folyamatos módosításával egyre inkább látható és előtérbe kerülő téma az adatvédelem. A személyes adatokért honlaptulajdonosként felelünk, illetve ezen adatok biztonságos tárolása mellett fontos kötelességeink vannak. Oldalunkon vannak ugyanis kötelező elemek. Fel kell tüntetnünk információkat annak érdekében, hogy megfeleljünk a törvényi előírásoknak.
Ezek a kötelező elemek a weboldaladon 2021-ben!
Adatkezelési tájékoztató
A GDPR életbelépése után az adatkezelési tájékoztató is kötelező eleme minden weboldalnak, ami sütiket használ. Akár csak egy kapcsolatfelvételi email cím vagy telefonszám is szerepel rajta, vagy kommentelési lehetőséget biztosít a felhasználók számára.
Adatkezeléssel kapcsolatban mindenképp érdemes tájékozódni és áttekintéséhez szakember segítségét kérni. Ezt a lépést nem érdemes elhagyni. Hiszen nem csak a weboldalad kapcsán kell a témával foglalkoznod, mert lehet, hogy vállalkozóként (vagy akár magánszemélyként) még nincs is weboldalad, de ettől függetlenül kezelsz adatokat.
Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)
A kötelező elemek sorában a második az ÁSZF. A törvény előírja, hogy mikről kell tájékoztatnod a megrendelés elküldését megelőzően az igénybevevőt, amennyiben elektronikus úton kínálsz terméket, vagy szolgáltatást:
a) részletes leírás a rendelés lépéseiről, illetve arról, ami a rendelés leadása után történik (pl. fizetés, szállítás, ezek lehetőségei, részletei, stb)
b) arról, hogy a szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, arról, hogy te, mint szolgáltató iktatod-e a szerződést, valamint, hogy az iktatott szerződés hozzáférhető lesz-e, és ha igen, hogyan;
c) az esetleges adatbeviteli hibák fefedéséhez és javításához biztosított lehetőségekről és eszközökről;
d) a szerződéskötés nyelvéről
A vevőnek, vagy ügyfélnek el kell fogadnia az ÁSZF-et és 48 órán belül meg kell, hogy kapja a visszaigazolást a rendeléséről.
Az ÁSZF-ben is szerepeltetni kell a cégadatokat, sőt, érdemes kapcsolattartót is megnevezni. Továbbá ki kell térni a jótállás és a szavatosság pontos részleteire, a panaszkezelésre és a szerződéstől való elállás lehetőségeire.
Impresszum
A harmadik a kötelező elemek sorában az impresszum. Célszerű egy Impresszum menüpontot a láblécben, ahol szerepelnek a kötelező adatszolgáltatás elemei. Így könnyen elérhetőek ezek az adatok, mégsem csúszik el weboldaladon a fókusz. Hogy mik azok az információk, amiket meg kell jelentetni a honlapon? A törvény egész pontosan így szól:
4. § A szolgáltató köteles elektronikus úton közvetlenül és folyamatosan, könnyen hozzáférhető módon legalább a következő adatokat közzétenni:
a) a szolgáltató nevét,
b) a szolgáltató székhelyét, telephelyét, ennek hiányában lakcímét,
c) a szolgáltató elérhetőségére vonatkozó adatokat, különösen az igénybe vevőkkel való kapcsolattartásra szolgáló, rendszeresen használt elektronikus levelezési címét,
d) ha a szolgáltató létrejöttét vagy tevékenysége gyakorlásának megkezdését jogszabály nyilvántartásba való bejegyzéshez köti, a szolgáltatót a nyilvántartásba bejegyző bíróság vagy hatóság megnevezését, és a szolgáltató nyilvántartásba vételi számát,
e) ha a szolgáltató tevékenységének gyakorlása jogszabály alapján engedélyköteles, ezt a tényt az engedélyező hatóság megnevezésével és elérhetőségi adataival, valamint az engedély számával együtt,
f) ha a szolgáltató az általános forgalmi adó alanya, a szolgáltató adószámát,
g) a szabályozott szakmák gyakorlásának körében:
ga) annak a szakmai érdek-képviseleti szervnek (kamarának) a megnevezését, amelynek a szolgáltató akár kötelező előírás alapján, akár önkéntesen tagja;
gb) a természetes személy szolgáltató szakképzettségének, illetve szakmai, tudományos fokozatának, valamint annak a tagállamnak a megjelölését, ahol ezt a szakképzettséget, illetve fokozatot megszerezte;
gc) hivatkozást a szabályozott szakma gyakorlásának a szolgáltató letelepedési helye szerinti államban alkalmazandó szakmai szabályaira, és az azokhoz való hozzáférés módjára,
h) a szolgáltató részére a tárhelyet biztosító, a 2. § l) pont lc) alpontjában meghatározott szolgáltató székhelyét, telephelyét, az elérhetőségére vonatkozó adatokat, különösen az igénybe vevőkkel való kapcsolattartásra szolgáló, rendszeresen használt elektronikus levelezési címét, kivéve, ha a szolgáltató részére nyújtott tárhelyszolgáltatás jellegéből adódóan ezek az adatok egyébként is megismerhetőek.“