Talán meglepő, de nem attól, hogy az adott oldal tetszik-e neked. Persze, a design lehet tetsző és vonzó, de biztos, hogy attól, hogy valami szépen, vagy “menőn” néz ki, már jó is lesz? Ráadásul a szomszéd Pistike is tud már weboldalt készíteni, és így még sok pénzt is spórolhatsz, ha őt bízod meg….
De biztos ez? Fog vajon a szomszéd Pistike által készített honlap profitot hozni? Vajon a szomszéd Pistike minden szükséges szempontot figyelembe tud venni, ami egy jól funkcionáló weboldalhoz kell?
Szerencsére a kérdésre, hogy mitől jó egy honlap, sokkal objektívebb válasz is létezik. Az ugyanis nem tetszés/nem tetszés kérdése. Vannak bizonyos kérdések, amikre ha igen a válasz, az jóval közelebb visz mai fő kérdésünk megválaszolására. Ezeket vesszük most sorra.
Betölti a feladatát?
A jó honlap pontos céllal jön létre. Ha tudod, pontosan mit szeretnél elérni vele, a webdesigner kezében máris ott van a legfontosabb koncepció, amit már az alapok tervezésekor is figyelembe vesz. Vagy nem, ha a fent említett szomszéd Pistikéről van szó, akinek fogalma sincsen, hogyan építsen honlapot a tervezett funkciók szerint. A design, bár művészeti érzék (is) kell hozzá, nem művészet, hanem kommunikációs eszköz. Nem önmagát adja el, hanem az értékesíteni kívánt terméket, szolgáltatást, brandet, stb. Őszintén: használnál olyan bevásárlószatyrot, aminek a fülei a szatyor alján helyezkednek el? A design is ilyen: lehet szép és jó, de mindenképpen a weboldal, illetve a cég által kitűzött célt kell szolgálnia. Ha ez nem sikerül, a honlap kinézhet bármilyen jól, valójában alapjaiban véve rossz.
Világos rajta minden?
Persze nem a színekről van itt szó… Egy átlagos felhasználó körülbelül 6 másodperc alatt dönti el, hogy az adott weboldalon van-e számára fontos információ, szolgáltatás. Ennyi idő alatt már kialakul egy kép a fejében a termékről, a szolgáltatásról a webhely alapján, és hogy igénybe venné-e azt. A jó honlap képes ennyi idő alatt átvinni a fő üzenetet és bizalmat ébreszteni megtekintőjében. Tehát nem ad okot bizonytalanságra semmilyen szinten, egyszerű értelmezni és használni, átlátható, letisztult és felhasználóbarát.
Esztétikus?
Bár valóban a haszálhatóság és a célorientáltság az első, természetesen az sem mindegy, hogyan néz ki maga az oldal. Hiába felel meg az első két pontnak, ha olyan színeket használnak rajta, amitől kifolyik az ember szeme. Sajnos szintén gyakori hiba, hogy a betűk olyan típusúak, amik megnehezítik az olvasást, feleslegesen túldíszítettek, nem “árvíztűrőek”, vagy nem illenek egymáshoz. Vagy épp olyan színűek, ami túlságosan összeolvad a háttérrel, és emiatt nem olvasható. Zsúfoltság, rossz színek, tucat-hatás, olvashatatlanság, nem megfelelően választott betűtípus, kaotikus elrendezés, ezek mind olyan esztétikai hibák, amelyek visszatetszést keltenek és a weboldal gyors elhagyására “biztatják” a leendő ügyfelet.
Technikai szempontból megfelel a mai igényeknek?
Nagyon fontos, hogy a honlap ne legyen elavult semmilyen szempontból egsem. Természetesen a dizájnon látod meg elsőnek, hogy az időtálló-e vagy sem, de itt kicsit többről van szó. Ahogy pl. Internet Explorer-t sem érdemes ma már használni semmilyen formában, úgy vannak bizonyos technológiák a weblapok világában is (pl. Flash), amelyeknek a megjelenése azt sugallja a látogatónak, hogy ez az oldal már múlt idő. Ugyanilyen fontos a jól kialakított reszponzivitás, a megfelelő biztonság, az oldal sebessége, és hogy belső rendszerek legyenek mind naprakészek és minden funkció megfelelően működjön.
Látható tehát, hogy nagyon sok mindenen múlik egy weboldal “jósága”. Ezen, és ehhez hasonló okokból kifolyólag ajánlatos a szomszéd Pistike helyett inkább megbízható szakemberhez fordulni, aki nem csak “összekattintgat” egy bármilyen honlapot, hanem tudatos tervezéssel, a megannyi webdesign szabály megfelelő ismeretével és alkalmazásával képes olyan weboldalt készíteni, amely valóban megállja a helyét felhasználói oldalról és szakmai szempontból egyaránt.