Azért, hogy a leendő weboldalad sikeres legyen, többet tehetsz, mint elsőre hinnéd! Jó honlapkészítőt megbízni természetesen kulcsfontosságú. De a legjobb szakember által készített weblap sem lesz igazán sikeres, ha nem kerül tisztázásra néhány alapvető kérdés. Lássuk, mit érdemes átgondolni még a weblaptervezés előtt!
Az első kérdés az, hogy mit is szeretnénk a honlappal elérni. Persze, robbanjon fel a számlaegyenleg a sok beérkező összegtől! És legyen még világbéke és csokis fánk is (de jó lenne!), de ez egy kicsit gyakorlatiasabb jellegű megközelítést kíván.
Azt általában el lehet mondani, hogy a weboldal célja az, hogy a látogató megnyomja a gombot. Mármint azt a bizonyos A gombot, mert gombból lehet több is. De csak egy jelenti azt, hogy a honlap beteljesítette a célját és a látogatóból ügyfelet, de minimum egy aktív érdeklődőt varázsolt.
Igen ám, de mit fog csinálni az „a gomb”? Ez egy kulcsfontosságú kérdés a weblaptervezés során. Egy fix termék megrendelésére szolgál? Vagy egy levelezőlistára való feliratkozásra? Esetleg a látogató egy előadásra tud a gomb megnyomása által jelentkezni? Vagy a gomb megnyomásával máris fel tudja venni velünk a kapcsolatot? A variációknak se szeri, se száma. Hogy melyik funkció lenne a legideálisabb, az nyilván attól függ, mi az, amit értékesíteni szeretnénk. Illetve, ha nem termékeladásról van szó, attól is, hogy milyen kommunikációs csatornán keresztül tudjuk leginkább ügyféllé előléptetni az érdeklődőt. Ez pedig függ attól is, hogy ki az, aki érdeklődik, és ezzel el is érkeztünk a másik fő kérdéshez.
A másik legfontosabb tisztáznivaló mindig az, hogy ki az, akinek a weblapot szánjuk. Azaz kik és milyen emberek lesznek azok, akik főként használni fogják a leendő oldalt. Például egy kozmetikai cég nagy valószínűséggel női közönséggel fog számolni, amire egy barkácsáruház esetében elég kevés az esély.
Persze a nem szerinti szűkítés még édeskevés. El kell gondolkodnod azon is, hogy milyen korosztályba tartozik a célcsoportod. Hol és hogyan él, milyen érdeklődési körei vannak? Milyen társadalmi osztályhoz tartozik? Miért fog a honlapodra látogatni? Akármi is a weblap célja, az általánosan elmondható, hogy valamilyen hiányt kell, hogy pótoljon, vagy igényt kiszolgáljon. Emiatt a cél miatt pedig a célközönség rátalál a weboldalra és hajlandó lesz fizetni/jelentkezni/feliratkozni stb. Ha nem tudod, miért vásárolna, vagy jönne hozzád valaki olyan, akinek a honlapot szánod, akkor nem lesz az oldal sem túl meggyőző. Ez nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy a látogató sem fog túl nagy kedvet érezni arra, hogy megnyomja azt a bizonyos gombot.
Ugyanis egészen máshogy fog kinézni egy női és egy férfi célközönségnek készült oldal, vagy éppen egy olyan, ahol nem a nemek szerint történik a szűkítés. A honlap felépítése és megjelenése is merőben más lesz, ha fiatal közönséget szeretnénk megfogni vele, mint hogy ha egy érettebb korosztály megszólítása a cél. Ha a célunk az, hogy a látogató felvegye velünk a kapcsolatot, akkor az életkora már csak azért sem mindegy, mert nem minden korosztály használja ugyanazokat a kommunikációs csatornákat. Egy érettebb korú embert a gombon keresztül egy olyan közösségi oldalra csábítani, amiről azt sem tudja, mi fán terem, szarvashiba. Természetesen a weboldal látványvilágát a honlap célja is erősen befolyásolja, de ha a célközönség egyéni preferenciái nem kerülnek számításba a tervezéskor, akkor lehet, hogy egy olyan weblap születik, ami bár szép és nagyszerű, de pont azokhoz az emberekhez nem szól, akikből a vevői körnek kéne kialakulnia.
Ha honlapot tervezünk készíttetni, óhatatlanul is felkeresünk hasonló oldalakat, ha másért nem is, csak hogy lássuk, hogy mennyi van, és milyenek. Természetesen egy jó webdesigner szintén utánanéz, de ő egészen más dolgokat fog vizsgálni és keresni. Elvégre nem az ő feladata eldönteni vagy firtatni azt, hogy megrendelés mögött álló vállalkozás kiket céloz és miért.
Viszont, ha még a kezdet kezdetén te is körülnézel, az nagyon sokat segíthet abban, hogy felmérd, hogy a te honlapod mire és hogyan hegyeződjön ki. Hogy hogyan lehetne kitűnni a többi közül, hogy miben lehetne más és jobb, mint a már meglévők. Nagyon jó az ilyen irányú tájékozódás arra is, hogy kialakíts egy nagyjábóli képet arról, hogy milyen stílust szeretnél leendő honlapodnak (vagy milyet semmiképp sem. Az ellenpélda ugyanolyan jó példa 😉).
Persze ezügyben érdemes nyitottnak maradni a webdesigner véleményére is, hiszen ő a szakmabeli, és hogy amit kigondoltál, az biztosan jó-e neked, azt ő jobban fogja tudni. Viszont az már hatalmas segítség tud lenni a tervezéskor, ha létezik egy csapásirány, ami felé el lehet indulni és nem kell a sötétben tapogatózni.
Persze még rengeteg hasonló felmerülő kérdés van, és az itt a teljesség igénye nélkül felsoroltakat is lehetne még bőven ragozni. Ez már bőven a marketing témakörébe tartozik, ettől függetlenül azonban nagyon ajánlott tudni a választ ezekre és az ehhez hasonló kérdésekre. Az mindenesetre elmondható, hogy ha a fenti sorok alapos átgondolásra és megválaszolásra kerülnek, akkor nagyon mellé lőni már nem lehet és jó esély van arra, hogy a honlap, ami elkészül végül, nem csak szép és modern, de hasznos és jól funkcionáló eszköz lesz arra, hogy a céljaidat megvalósítsd.