“Kellene nekem egy weboldal!” – Ez a gondolat hamar felbukkan az ember fejében, ha vállalkozásra adja a fejét. Ez azonban még édeskevés ahhoz, hogy webdesignert keress meg, hiszen egy honlap készítése nem annyiből áll, hogy csak intünk egyet a varázspálcával, és kész is, özönlenek a látogatók és dől a pénz… Bárcsak, de sajnos nem!
Egy nagyon összetett folyamatról van szó, ami millió és egy kis és nagyobb lépésből áll, amely lépések végül kiadják a kész végeredményt, a weboldalt. Azonban a végeredmény csak akkor lesz jó, ha minden lépés tudatosan meghatározott és jó irányba visz!
Ebben a cikkben leírom, mi az, amit NEKED kell tenned, ha saját és jól működő weboldalt szeretnél!
0. A készülődés
Térképezd fel, kivel is szeretnél, illetve kivel kell dolgoznod. Pontosan milyen szakembert keresel? Nézegess oldalakat, referenciákat. Tájékozódj árakról, lehetőségekről, tervezőkről! Nem biztos, hogy a legdrágább designerek annyival többet tudnak, mint mondjuk a középkategóriások, de a legolcsóbbaktól azért óvakodj! Manapság sajnos sokan kezdenek ilyen vállalkozásba anélkül, hogy halvány fogalmuk lenne a szakmáról, és a végeredmény garantált katasztrófa! A weboldal nem olcsó mulatság, de a jól elkészített honlap hamar behozza az árát, míg ha véletlenül egy zugtervezőt találsz meg, súlyos százezrek után is ott tarthatsz, hogy van egy használhatatlan, hibáktól hemzsegő oldalad. Nem éri meg!
1. A név
Készülő oldaladnak ki kell találnod a nevét: ezzel pedig természetesen a domain címét is. Ha még új ez az egész: a domain cím az a név, amit a böngészőbe írsz be. Például az én domain-em az ilkrea.hu. Ezen az oldalon ellenőrizheted, hogy a kiválasztott domain cím foglalt-e. Érdemes a .hu-s és a .com-os domaineket is nézni, és mindkettőt használatba venni.
Milyen a jó domain? Lássuk:
- Könnyen megjegyezhető. Rövid, frappáns, könnyű leírni. Olyan, ami eszébe juthat azonnal bárkinek. Senki sem fog emlékezni a “Supercalifragilisticexpialidocious.com”-ra, ebben biztos lehetsz.
- Egyedi. Nem hasonlít másra, nincsenek betűnyi eltérések más, hasonló oldalakétól. Különben még a végén a konkurenciának szállítanád az ügyfeleket, amit valószínűleg nem szeretnél.
- Jó, ha vonatkozik a majdani tartalomra.
- Keltse fel az emberek figyelmét!
- Szabad. Nyilván 🙂
2. A “láthatatlan munka”
Az elkészült oldal lehet bármilyen fantasztikus, készülhet a legutóbbi trendek szerint, a legmodernebb megoldásokkal és eszközökkel, nézhet is ki könnyfakasztóan csodálatosan. De ha nincsen mögötte a stratégia, azaz a címben szereplő “láthatatlan munka”, a hozzá fűzött reményeket semmilyen módon nem fogja beváltani. Miért neveztem ezt a munkát láthatatlannak? Mert ez olyan kérdésekre való válaszadást jelent, aminek nincs KÖZVETLEN kézzel fogható eredménye. A weboldalon a látogató nem fogja lesni, foglalkoztál-e ilyesmivel, nem konstatálja, hogy “Ejj, milyen jól át vannak gondolva ezek a kérdések!” Mégis, ez fogja eldönteni, hogy az oldaladon marad, vásárol tőled és felkeres, vagy néhány perc után bezárja az ablakot és böngészik tovább. Ezért nyugodtan mondhatjuk, hogy ez lesz a weboldal szíve, és nem a motor, amire a site épül.
Ahhoz, hogy ne az utóbbi opció lépjen érvénybe, feltétlenül át kell gondolnod az alábbiakat:
- Ki a célközönséged? Ki ő, hogyan él, mi a fontos számára?
- Mi az a probléma, amire megoldást szeretne találni? Hogyan gondolkodik, mivel lehetne őt megfogni?
- Hogyan tudod elérni, milyen platformokon, milyen megoldásokkal? Milyen módon tudod a legkönnyebben a weboldaladra vonzani? Közösségi oldalon jut el hozzád leggyorsabban, vagy hirdetésekkel, esetleg teljesen máshogy fog téged megtalálni?
- Mi fogja érdekelni elsősorban, ha az oldaladra látogat? Mi kell ahhoz, hogy eldöntse, Te kellesz neki? Miben vagy más, mint a többiek, akik hasonló szolgáltatást/terméket kínálnak?
- Honnan fogja tudni, hogy megbízhat benned, vagy abban, amit nyújtani tudsz? Hogyan fog róla megbizonyosodni, hogy ténylegesen meg fog oldódni a probléma, amelynek a megoldását keresi?
3. A kutatás
Ha a fenti kérdéseket sikerült jól átgondolnod és megválaszolnod, akkor eljött a kutatás ideje: keress fel hasonló témával foglalkozó oldalakat, és vizsgáld meg a felépítésüket! Milyen menüpontok vannak, milyen elemekből állnak, stb. Vizsgáld az oldalakat több szempontból is! Ne csak azt nézd, mi tetszik neked, hanem próbálj a célközönség fejével gondolkodni; mi az, amit ők látni, olvasni szeretnének?
Valójában, a kutatásban az a klassz, hogy akármit is találsz, mindenképp közelebb kerülsz a kitűzött célhoz. Gyakran már az is hatalmas segítség, ha azt tudjuk, mit NEM akarunk az oldalunkon, vagy hogyan nem szeretnénk, hogy az kinézzen. Melyik stílus az, ami összeférhetetlen és melyik lenne a legcélszerűbb? Milliónyi a lehetőség, de közel sem biztos, hogy mind egyformán hasznos lenne.
4. A szövegek
Bizony, sajnos a webdesigner nem webszövegíró is egyben! Ahhoz, hogy az oldalad valóban záros határidőn belül elkészüljön, szükség van jól megírt szövegekre is. És bizony nálad senki sem tudja jobban, miről kell szólnia az oldaladnak. Ha az előző két lépésen túl vagy, mostanra, ha nem is tűpontosan, de nagyjából tudod, a honlapod milyen részekből fog állni. Ebből kiindulva pedig ezerszer könnyebb szöveget írni! Mire webdesignerhez fordulsz, érdemes legalább a főoldal szöveges részeivel készen lenned, hiszen a designer könnyebben álmodja meg a weboldal megjelenését, ha tudja, pontosan milyen tartalmakhoz kell igazodnia.
Ha úgy érzed, nagyon nem kenyered az írás, érdemes inkább megbíznod egy szövegírót, aki határidőre el tud vele készülni. De a szövegírást nem érdemes lebecsülni, nagy falat, hosszú és fáradalmas folyamat tud lenni, amely miatt milliónyi projekt áll ebben a pillanatban is a világon, és állhat a tied is, akár hónapokig! Ne ess bele ebbe a hibába és szentelj elég figyelmet a szövegnek!
+1 Hallgass a szakemberre!
“Micsodaa? Hiszen egész idáig arról volt szó, hogy legyen egy határozott elképzelésem, és tudjam, mit akarok!” Igen. Ez fontos is. Akinek fogalma sincs, hogy mit akar, az sosem lesz elégedett a végeredménnyel, hiszen nem tudja, hogy ez-e az, amit szeretett volna. De nem biztos, hogy amit akarsz, az tényleg jó is.
Gondolj bele! Hiszen te máshoz értesz, más szempontok szerint gondolkodsz, mint a designer, és ez így is van rendjén. A webdesigner egy külön szakma, és nem is véletlenül: bárminek a megtervezése is lehet nagyon összetett, de a weboldalakra ez különösen igaz. A designer fogja tudni azt, hogy a két szín, amiket az oldaladra megálmodtál, hogy működne együtt. Ő tudja, hogy jó ötlet-e pontosan azt a logót legyártani, amit kitaláltál. Egyáltalán megvalósítható-e, amit szeretnél ehhez és ahhoz a részéhez az oldalnak, és ha igen, produktív lenne-e, vagy van még inkább passzoló megoldás. De lehetnek olyan ötletei is, amik neked nem jutottak eszedbe, és mivel ez a szakmája, tudja, hogyan javítson a terveden.
Ezért, ha a kész ötleteiddel megkeresed a kiválasztott webdesignert, több, mint valószínű, hogy fog néhány változtatást javasolni. Ezen ne akadj fenn! Beszéld meg vele, hallgasd meg, miért mondja, amit mond! Ha az általa javasolt megoldás semmiképp sem tetszik, mondd el te is, hogy miért, és keressetek kompromisszumot! Persze, megtehetnéd azt is, hogy inkább nem fogadod meg a tanácsát, de sajnos az esetek többségében ennek a végeredménye az lesz, hogy te pontosan azt kapod, amit szeretnél, de weboldalkészítői szempontból az oldal szakmaiatlan lesz és rossz. Ez pedig pont az a kontraproduktív hatás, amire nincs szükséged. Elhiheted, sok ember lesz, aki ezt érzékeli, és a szakmaiatlan weboldal azt a benyomást kelti, hogy te sem érted a dolgodat, hiába nincs köze a kettőnek egymáshoz. Ezért mindkettőtök érdeke, hogy végül olyan honlap készüljön el, ami minden szempontból remeknek számít.